لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

وزارت صحت: موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش است


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که موارد ابتلا به ویروس کرونا بار دیگر افزایش یافته است.

اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت امروز سه‌شنبه (۲۰ عقرب) به رادیو آزادی گفت موارد مثبت آزمایش ویروس کرونا با آن‌که در این هفته در مقایسه با هفته گذشته کم بود، اما به طور کلی در هفته‌های اخیر رو به افزایش است.

اکمل سمسور
اکمل سمسور

او گفت: "پس از هفته ۳۵ واقعات ابتلا به این ویروس در حال افزایش است. در هفته گذشته که هفته ۴۴ بود ۶۰۸ مورد مثبت داشتیم. اگر این واقعات با هفته ۴۳ مقایسه شود، رویدادهای مثبت کاهش داشته است. تمام هموطنان ما باید بسیار محتاط باشند."

در این حال شماری از عمده ‌فروشان دوا در شهر کابل می‌گویند که فروش دوا و وسایل طبی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

زمری و عبدالتواب دوافروشان به رادیو آزادی گفتند: "هنگامی که ویروس کرونا گسترش یافته بود ماسک، دستکش و ادویه زیاد فروخته می‌شد. حالا که انتشار ویروس کرونا کم شده، فروش دوا نیز کاهش یافته است."

"پیش از این ماسک، دستکش، پراستامول، ویتامین دی، انواع امپول‌ و کپسول، انتی بایوتیک مانند ازیترومایسین و همچنین دیکسامیتازون بسیار فروش داشت. اما حالا فروش ادویه و وسایل طبی کم است."

آنها می‌گویند که در گذشته بهای یک ماسک حتی به ۲۵ افغانی رسیده بود، اما در حال حاضر ۴ افغانی است.

اگرچه هنوز هیچ دوا و واکسینی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به صورت رسمی تأیید نشده، اما یک شرکت امریکایی به همکاری یک شرکت آلمانی اعلام کرده‌اند که واکسینی تهیه کرده‌اند که آزمایش آن تا ۹۰ درصد موفق بوده است.​

آرشیف

با این حال، توصیه اصلی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا پوشیدن ماسک، رعایت فاصله جسمی و توصیه‌های طبی است.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته از ۵۹۴ آزمایش ویروس کرونا، ۱۳۸ مورد آن مثبت بوده است. در این مدت ۱۲ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کوید۱۹ جان داده‌اند.

در افغانستان تا حالا ۴۲۲۹۷ مورد مثبت ویروس کرونا ثبت شده و ۱۵۷۴ تن از مبتلایان جان داده‌اند.

XS
SM
MD
LG