لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۱

واکنش‌های گسترده در پیوند به تخریب سینما پارک‌


با وجود مخالفت اداره افغان فیلم، سینماگران و فرهنگیان، سینمای پارک در مرکز شهر کابل تخریب شد.

تخریب این سینما با واکنش گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور به همراه شد.

صحرا کریمی رئیس اداره افغان فیلم در اعتراض به تخریب این سینما در داخل آن تحصن کرد، اما پولیس او را بیرون کرد. خانم کریمی پس از تخریب سینما اعلام کرد به این فکر می‌کند که به همکاری با دولت ادامه دهد یا نه.

رویا سادات کارگردان فیلم نیز در یک کلیپ تصویری امروز سه‌شنبه (۲۰ عقرب) به رادیو آزادی به این اقدام دولت اعتراض کرد:‌ "چه از دید حقوقی، تاریخی و فرهنگی به این قضیه نگاه کنید، این تصمیم یک تصمیم ساده نبوده، هرچند در صلاحیت نهاد درجۀ اول یا درجه دوم حکومت هم باشد، اینان باید به مردم پاسخگو باشند. حداقل در چندین روز گذشته باید یک نشست خبری در این رابطه می‌داشتند. با آن هم از دید من هیچ توجیهی برای تخریب آن وجود ندارد."

رویا سادات
رویا سادات

همچنین فرهاد دریا پس از تخریب سینما پارک در صفحه فیسبوکش از امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری انتقاد کرده که اعتراض‌ها را نشنید. آقای دریا پیشتر از آقای صالح خواسته بود که بجای تخریب سینما پارک، آن را بازسازی کند.

به همین ترتیب، احمدناصر سرمست، رئیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفته که فرهنگیان کشور انتظار نداشتند که یکی از نمادهای فرهنگی کشور چنین نابود شود.

او درصفحه فیسبوکش نوشته: "انتظار جامعه سینمایی، فرهنگی، و هنری از رهبری سیاسی مملکت آنچه دیشب در سینما پارک رخ داد نبود. ایشان تصور این برخورد و ‌بی‌اعتنایی در برابر یگانه مطالبه‌شان که حفظ یکی از معدود نمادهای باقیمانده فرهنگی کشور، که حکایتگر پیشرفت و ‌ترقی یک دوره تاریخی این شهر است، را نداشتند."

احمد ناصر سرمست
احمد ناصر سرمست

این اقدام حکومت انتقاد شمار زیادی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ها و شماری از سیاستمداران را به دنبال داشت.

با این حالی، شماری هم از این اقدام حمایت کردند.

ممنون مقصودی
ممنون مقصودی

ممنون مقصودی، هنرپیشه سینمایی از تخریب سینما پارک حمایت کرده است. او به رادیو آزادی گفته که ساختمان سینما پارک ارزش هنری و تاریخی چندانی نداشت و بهتر است به‌جای آن مرکز فرهنگی دیگری ساخته شود.

سینما پارک یکی از آخرین سینماهای فعال در افغانستان بود که ۶۵ سال پیش در داخل پارک شهرنو کابل ساخته شده بود.

شهرداری کابل گفته که این سینما را به اساس تصمیم امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور تخریب کرده و بجای آن یک مجتمع فرهنگی ساخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG