لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

هف پُست به اظهارات طالبان در باره متعهد بودن امریکا به توافق‌نامه صلح پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • هف پُست

روزنامۀ امریکایی هف پُست با توجه به اظهارات اخیر طالبان که سه‌شنبه (۱۰ نوامبر) از جوبایدن رئیس جمهور منتخب خواسته اند، به توافق‌نامه با این گروه متعهد بماند، مطلبی به نشر رسانیده است.

بر اساس توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری که بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال آیندۀ میلادی افغانستان را ترک کنند.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند، این گروه می‌خواهد برای ادارۀ بعدی رئیس جمهور منتخب امریكا روشن کند كه منطقی‌ترین و مؤثرترین راه حل جنگ جاری در افغانستان، تطبیق توافق‌نامه دوحه است.

طالبان مسئلۀ تعهد امریكا به این توافق‌نامه را در حالی مطرح کرده‌اند كه روز دوشنبه معاون دوم رئیس جمهور افغانستان از ادارۀ جوبایدن خواست، روی این توافق تجدید نظر كند.

سرور دانش همچنان گفت، حکومت افغانستان هیچ مسئولیت در قبال این توافق‌نامه ندارد، زیرا نه طرف آن است و نه هم آن را تصویب کرده‌است.

  • اندپندنت

روزنامۀ اندپندنت، به افزایش حمله‌ها بر کارمندان زن در افغانستان پرداخته می‌نویسد، خاطره دختری ۳۳ ساله که از کارش با پولیس غزنی فقط سه ماه می‌گذشت، مورد حمله قرار گرفت و بینایی چشمانش را از دست داد.

خاطره گفته که حمله بر وی توسط طالبان، اما با کمک پدرش که از کار وی با پولیس راضی نیست، صورت گرفته است.

به‌گفتۀ خاطره، پدرش که اکنون در توقیف به سر می‌برد، همیشه او را تعقیب می‌کرد و روزی‌که وی مورد تیراندازی قرار گرفت و چشمانش زخمی شد، پدرش مرتباً تلفون کرده و می‌پرسید که او کجاست؟

بر اساس گزارش روزنامۀ اندپندنت، خاطره گفته که پدرش با طالبان محلی تماس گرفته، برای شناسایی یک نسخۀ کارت پولیس وی را در اختیار طالبان قرار داده بود.

اما طالبان هر گونه دخالت در این رویداد را رد کرده و آن را یک مسئله خانوادگی دانسته اند.

روزنامۀ اندپندنت می‌افزاید، در چند ماه گذشته شماری زیاد از زنان شناخته شده در افغانستان هدف حمله‌ها قرار گرفته اند.

روزنامه به حمله بر صبا سحر یکی از کارگردانان سینما و فوزیه کوفی فعال سیاسی و عضو هیئت مذاکره کنندۀ صلح با طالبان اشاره می‌کند. بر این دو فعال زن افغان در ماه اگست حمله شد و آن‌ها جان به سلامت بردند.

سمیرا حمیدی، فعال بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، گرچه کار در اداره‌ها و مؤسسه‌های عامۀ افغانستان برای زنان دشوار است، اما با افزایش درگیری‌ها و خشونت در سراسر این کشور، این کار دشوارتر شده‌است.

XS
SM
MD
LG