لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

خانم بهبود یافته از بیماری سرطان سینه در شبرغان برای زنان آگاهی‌دهی می‌کند


فرزین فهیمی
فرزین فهیمی

فرزین فهیمی یک معلم زن برای آگاهی‌دهی در مورد بیماری سرطان سینه در شهر شبرغان فعالیت می‌کند.

او یکی از زنانی است که از بیماری سرطان سینه نجات یافته: "من در قدم نخست که خودم مبتلا به این مرض شدم برایم این رقم ذهنیت داده می‌شد که این مرض هیچ تداوی ندارد. خوشبختانه من خود را یک و نیم سال در پاکستان تداوی کردم و جان به سلامت بردم و من کاملاً صحتمند هستم."

خانم فهیمی بعد از آن تصمیم گرفت تا برای نجات جان دیگر زنان به آنها ذهنیت دهد: "من خواستم که همین ذهنیت مثبت را از طریق آگاهی‌دهی برای دیگر زنان بدهم که مورال‌شان را از دست ندهند وقتی که مبتلا به این مرض می‌شوند به داکتر مراجعه کنند که کاملاً تداوی دارد و من خودم تعداد زیادی از خانم‌ها را در پاکستان دیدم که از این مرض نجات پیدا کرده اند و ما هم یکجا مبارزه کنیم تا از این مرض خطرناک نجات یابیم."

آرشیف، شماری از زنان در ولایت جوزجان
آرشیف، شماری از زنان در ولایت جوزجان

فهیمی تاکید می‌کند که هر زن باید از عوامل بیماری سرطان سینه آگاهی داشته باشد و در صورت مشاهده هرگونه تغییرات، همانند فرورفتگی و سرخی سینه فوراً به داکتر مراجعه کنند: "در جوزجان تعداد زنان مبتلا به این مرض زیاد هستند، یک خانمی از همکاران ما بود که همین مریضی را داشت دفعتاً مورال خود را از دست داد و در ۳۰ و ۳۲ روز از بین رفت. به همین دلیل خانم هایی را که به این مرض مبتلا می‌شوند پیدا کرده به قسم یک روانشناس همراه ‌شان صحبت می‌کنم و خود را برای‌شان مثال می‌دهم که من نجات یافتم و تو هم می‌توانی نجات یابی."

داکتر محمد عثمان طاهری یکی از سخنگویان وزارت صحت عامه می‌گوید ۳۵ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل جلوگیری بوده که سرطان سینه یکی از آنها است.

به اساس اظهارات آقای طاهری آخرین تحقیقات بیماری سرطان در سطح افغانستان در سال ۲۰۱۸ از سوی سازمان صحی جهان صورت گرفته است.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در این سروی ۲۰ تا ۵۰ هزار تن مبتلا به سرطان تشخیص شده که از آن جمله ۳ هزار آن را سرطان سینه تشکیل می‌دهد و این سرطان از ۱۵ تا ۲۰ هزار تلفات دارد.

XS
SM
MD
LG