لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

شماری از علما به زخمیان رویداد حمله بر پوهنتون کابل خون اهدا کردند


تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل
تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل

شماری از علمای افغانستان با اهدای خون به زخمیان حمله بر پوهنتون کابل، عوامل این حمله را محکوم کردند.

آنها حمله به نهادها و مراکز آموزشی را حمله به دانش دانستند.

در همین حال، قاسم حلیمی سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت که چنین حملاتی صفوف "دشمنان" و "مدافعان" افغانستان را معرفی می‌کند.

شماری از علمای دین افغانستان با این شعارهای این که "خون‌ ما فدای شماست" و "قربانیان دانش! خون ما فدای شما"، به زخمی‌های حمله به پوهنتون کابل خون اهدا کردند.

علمای دین حمله بر پوهنتون کابل و دیگر نهادهای آموزشی را محکوم کردند.

قاسم حلیمی، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف که در کنار علما حضور داشت، گفت که علمای دین باور دارند که هیچ تفاوتی بین مسجدها، مدرسه‌ها و پوهنتون‌ها وجود ندارد.

قاسم حلیمی، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف
قاسم حلیمی، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف

او افزود: "هرکس ما را بکشد، کشور ما را نابود کند، دشمن ماست. همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، از کشور دفاع می‌کنند و در برابر آنها ایستاده‌اند. بنابراین، صفوف دشمنان یکی است و صفوف مستضعفین و مدافعان جدا است."

ده روز پیش، سه فرد مسلح بر پوهنتون کابل حمله کردند و دانشجویان داخل پوهنتون را هدف قرار دادند.

به گفته وزارت صحت عامه، در این حمله ۲۲ نفر کشته و ۲۷ نفر زخمی شدند، اما امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور تعداد زخمی‌ها را۴۰ نفر اعلام کرد.

دولت افغانستان هنوز در مرحله تحقیق دقیق درباره این رویداد است. امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور، روز چهارشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت که این حمله "کار طالبان داعشی" بوده و از سوی شخصی به نام ثناءالله سازماندهی شده است که چند نام مستعار دیگر هم دارد.

آقای صالح افزود: "این افراد تا زمان ظهور داعش در شبکه حقانی عضو طالبان بودند و قرارداد آنها با داعش این است که مسئولیت چنین حوادثی را از گروه داعش بپذیرند."

اما طالبان بارها گفته‌اند که آنها در این حمله دست نداشته‌اند.

از سوی دیگر، عثمان بابری، رئیس پوهنتون کابل گفت که مسئولان پوهنتون درباره چنین حمله‌ای حتی فکر هم نمی‌کردند.

عثمان بابری، رئیس پوهنتون کابل
عثمان بابری، رئیس پوهنتون کابل

او گفت"من بسیار دوستانه به شما می‌گویم که ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم. خدا شاهد است که ما هیچ انتظاری نداشته‌ایم. ما هرگز به انتظار بسیاری از مشکلات دیگر مانند ناامنی، جرم و جنایت و گاهی بی‌اخلاقی فکر می‌کردیم، اما اینکه روزی چنین رخدادی هم اتفاق افتد فکر نمی‌کردیم."

تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل
تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل

ساختمان پوهنتون کابل که مهاجمان در آن سنگر گرفته بودند و از بهر کشتن آنان این ساختمان آسیب دیده بود، اکنون در حال بازسازی است.

دانشجویان پوهنتون کابل می‌گویند که با وجود همه مشکلات، آنها تحصیلات خود را ادامه می‌دهند، اما می‌گویند که این حمله هنگام به دست آوردن دانش، بدترین خاطره زندگی آنها است.

XS
SM
MD
LG