لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

صلیب سرخ: افزایش خشونت‌ها همگام با گفتگوهای صلح ناامیدکننده است


رابرت ماردینی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
رابرت ماردینی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

رابرت ماردینی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سفری به افغانستان، افزایش خشونتها را همگام با آغاز روند گفتگوهای صلح ناامید کننده می‌داند.

رابرت ماردینی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سفری چهار روزه‌ به افغانستان، با مقام‌های حکومتی و طالبان در این کشور گفتگو کرده است.

او با سفر به مناطق ناآرام جنوب افغانستان به ولایت‌های کندهار، هلمند و غزنی سفر کرده است.

آقای ماردینی گفته که هیچ یک از طرف‌های درگیر قانون جنگ را رعایت نمی‌کنند و این امر هر روز از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

او می‌گوید: "این ناامیدکننده است که شروع گفتگوهای صلح همراه بود با افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان. ما امیدواریم که وضعیت تغییر کند و بهتر شود. این چیزی است که افغانان انتظار آن را دارند. "

آقای ماردینی همچنین گفته که از چند مرکز صحی در ولایت‌های غزنی و هلمند دیدار کرده که در آن زخمیان جنگ بستری بودند.

به گفته او، بیشتر این مراکز صحی با کمبود امکانات درمانی و بستر برای آسیب‌دیدگان مواجه بودند.

او گفت: "اگر نمی‌توانید صلح بیاورید و وقتی جنگ هنوز ادامه دارد، پس به سربازان آموزش دهید تا به قانون جنگ احترام بگذارند و افراد ملکی را مورد هدف قرار ندهند تا شاهد تاثیرات کمتر جنگ بر زنان و کودکان باشیم."

آرشیف
آرشیف

آقای ماردینی خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان جنگ را دشوار دانسته، چرا که به گفته او، در وضعیت کنونی دامنه ناامنی هر روز گسترده‌تر می‌شود."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان در واکنش به اظهارات رئیس کمیته صلیب سرخ گفته که نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد، تمامی قوانین جنگی را رعایت می‌کنند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین می‌گوید: "ما در حالت دفاع فعال قرار داریم. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حالت دفاع فعال با رعایت تمامی معیارهای جنگ تلاش می‌کنند که به افراد ملکی آسیبی نرسد، اما طالبان مسئول تلفات ملکی هستند."

گروه طالبان به تازگی در این باره چیزی نگفته، اما پیش‌تر سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته بود که جنگجویان این گروه به غیرنظامیان حمله نمی‌کنند.

این در حالی است که علاوه بر تشدید جنگ در بیش از بیست ولایت افغانستان، پایتخت هم در یک ماه اخیر شاهد حملات خونباری بوده است.

حمله انتحاری به مرکز آموزشی کوثر دانش، حمله مهاجمان به پوهنتون کابل و ترورهای هدفمند، بیشترین تلفات را بر غیرنظامیان تحمیل کرده است.

گزارش: فریبا آرام

XS
SM
MD
LG