لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

عبدالله: دست‌يافتن به‌صلح در افغانستان یکی از آرمان‌های من است


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۱ عقرب ۱۳۹۹) با جلالتمآب شوکت میرضیایف رییس جمهور جمهوری ازبیکستان دیدار کرد.

در این دیدار جلالتمآب شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان تشریف‌آوری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی و هيئت همراه ایشان را به جمهوری ازبیکستان خوش آمدید و خیر مقدم گفت.

رییس جمهور ازبیکستان در ادامه‌ صحبت‌های خود گفت که کشورش آمادۀ همکاری همه‌جانبه با جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد و از تلاش‌های صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

او همچنان افزود که کشورش به مناسبات خود با افغانستان اهمیت ویژه‌ای قایل می‌باشد و آماده است با این کشور در عرصۀ‌ اتصال منطقه‌ای، اعمار خط آهن و مبارزه با کوید ۱۹ همکاری نماید.

رییس جمهور ازبیکستان در بخش دیگر از صحبت‌های خود علاوه کرد که به مسئولین کشور خود هدایت داده است که به‌عنوان اولویت کاری خود به قضایای مربوط به افغانستان رسیدگی نمایند.

رییس جمهور ازبیکستان همچنان علاوه کرد که دست‌یافتن به صلح در افغانستان و همکاری در این زمینه به یک آرمان برای او تبدیل شده است و او آماده است در این راه به صورت همه‌جانبه با افغانستان همکاری نماید.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در دیدارش با مقام‌های کشور ازبیکستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی در دیدارش با مقام‌های کشور ازبیکستان

رییس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی در این دیدار از جلالتمآب شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان به‌خاطر دعوت و استقبال گرم از او و هیئت همراه‌اش تشکر و سپاس‌گزاری کرد. عبدالله عبدالله از حمایت رییس جمهور و کشور ازبیکستان از تلاش‌های صلح و کمک برای افغانستان نیز قدردانی کرد.

مفتی عثمان خان علیموف رئیس بورد اسلامی جمهوری ازبیکستان(راست) شوکت میرضیایف رئیس جمهور جمهوری ازبیکستان
مفتی عثمان خان علیموف رئیس بورد اسلامی جمهوری ازبیکستان(راست) شوکت میرضیایف رئیس جمهور جمهوری ازبیکستان

او همچنان از موضع‌گیری رییس جمهور ازبیکستان در نشست سران سازمان همکاری‌ شانگهای در دفاع از تلاش‌های صلح در افغانستان به نیکی یاد نمود.
آقای عبدالله در ادامۀ‌ صحبت‌های خود تصویر روشنی از تلاش‌های صلح، وضعیت سیاسی-امنیتی در افغانستان، مذاکرات دوحه و فرصت‌ها و چالش‌های دست‌یافتن به صلح ارائه کرد.

او در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی افغانستان آماده است از فرصت به دست آمده برای صلح که از حمایت بین‌المللی نیز برخوردار می‌باشد استفاده نماید و در این راستا گام‌های عمده و اساسی برداشته است.

آقای عبدالله با محکوم کردن افزایش خشونت‌ها از طالبان نیز خواست تا دست از خشونت بردارند و از فرصت ایجاد شده برای صلح استفاده نمایند.
او صلح در افغانستان را به نفع کلیت منطقه خواند و نقش آن را در توسعه، رشد، همکاری و اتصال منطقوی حیاتی تلقی کرد.

همزمان مجیب‌الرحمان رحیمی مشاور شورای عالی مصالحه‌ ملی به رادیو آزادی در مورد هدف سفر گفت: "محور اصلی بحث‌ها مذاکرات صلح، پیشرفت‌ها در این راستا و چالش‌های اخیر و جلب حمایت منطقوی برای روند صلح است."

مجیب‌الرحمان رحیمی مشاور شورای عالی مصالحه‌ ملی
مجیب‌الرحمان رحیمی مشاور شورای عالی مصالحه‌ ملی

دکتور عبدالله عبدالله در این سفرش با تأیید سخنان علمای جمهوری ازبیکستان گفت: "نقش علما در رسیدن به صلح مهم و موثر است. علمای افغانستان نیز پیوسته مردم را به صلح تشویق می‌کنند. در خارج از کشور، در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و از سوی علمای تعدادی از کشورها در بارۀ تحریم جنگ و استقبال از صلح فتوا‌هایی نیز صادر شده است."

دکتور عبدالله روابط میان علمای دو کشور را خوب ارزیابی کرد و از طرح نشست‌های مشترک میان علمای دو کشور و بحث در بارۀ صلح استقبال کرد.

آقای عبدالله پیش از این در رابطه به روند صلح و تقویت اجماع منطقوی به پاکستان و ایران نیز سفر کرده بود.

او نزدیک به دو ماه پیش روند صلح افغانستان در دوحۀ قطر را افتتاح کرد. اما هنوز نمایندگان دولت افغانستان و طالبان نتوانسته اند بر چارچوب آغاز مذاکرات صلح توافق کنند.

XS
SM
MD
LG