لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

اتحادیۀ اروپا: برقراری آتش‌بس در افغانستان خواست جامعۀ جهانی است


نشست سران اتحادیۀ اروپا
نشست سران اتحادیۀ اروپا

اتحادیۀ اروپا یکبار دیگر روی برقراری آتش‌بس درافغانستان تاکید می‌کند.

رولاند کوبیا نمایندۀ خاص اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید آتش‌بس ازهمین اکنون باید برقرار شود و این خواستۀ افغان‌ها و جامعه جهانی است.

وی درتویت روز چهارشنبۀ خود نوشت: "اتحادیۀ اروپا یک پروسه را نمی‌خواهد که در نهایت به آتش‌بس منجر شود که ممکن یک تاریخ بعید باشد، ولی یک آتش‌بسی می‌خواهد که ازهمین اکنون همراه پروسه شود."

مقام‌های حکومت افغانستان هم می‌گویند که آتش‌بس خواستۀ اولی افغان‌ها است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان ۶ هزار و یک‌صد زندانی طالبان را رها کردند تا طالبان به خشونت پایان دهند و افغان‌ها شاهد یک آتش‌بس سرتاسری و دایم شوند. ولی متاسفانه طالبان خشونت را افزایش داده اند. افغان‌ها، حکومت، جهان اسلام و جهانیان خواستار توقف فوری اعمال خشونت و برقراری آتش‌بس دایمی و سرتاسری اند."

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

جنگ و خشونت در افغانستان در این اواخر در مناطق مختلف شدت اختیار کرده است. مقام‌های حکومت افغانستان از طالبان بارها خواسته اند که با آغاز مذاکرات یا در جریان آن آتش‌بس کنند، ولی طالبان هنوز پاسخ مثبت نداده اند.

احمدالله وثیق معاون کمیسیون فرهنگی طالبان هفتۀ گذشته به رادیو آزادی گفت: "به موضوع آتش‌بس زمانی خواهیم رسید که ما به اهداف خود برسیم، عامل عمدۀ جنگ به تمام معنی از بین برود و فضای اعتماد به میان آید و در مذاکرات پیشرفت دیده شود."

آقای وثیق افزود که طالبان جنگ را نسبت به گذشته بسیار کاهش داده‌اند و بر شهرهای بزرگ و مراکز حمله نشده‌است و درگیری‌ها در مناطق دور دست عکس‌العمل است.

گفتگو میان هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ حکومت و طالبان درقطر دوماه قبل آغازشد. اما طرفین هنوز موفق نشده اند که طرزالعمل مذاکرات را نهایی سازند.

گشایش نشست گفتگوهای صلح در قطر
گشایش نشست گفتگوهای صلح در قطر

ازسوی دیگر مقام‌های افغانستان همچنان جهت کسب حمایت منطقه ای برای صلح تلاش می‌کنند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز چهارشنبه با شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند ملاقات کرد.

دفتر مطبوعاتی آقای عبدالله گفت جلب حمایت منطقوی برای پروسۀ صلح درمحور اصلی گفتگوها قرار دارد.

عبدالله عبدالله قبلا به پاکستان و ایران هم مسافرت کرده است.

XS
SM
MD
LG