لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

تحصن شماری از پناه‌جویان افغان در هند


تحصن شماری از پناه‌جویان افغانستان در هند
تحصن شماری از پناه‌جویان افغانستان در هند

شماری از پناه‌جویان افغان در هند به علت چالش‌های فرا راه پناه‌جویی‌شان تحصن کرده‌اند.

صدها پناه‌جوی افغان در دهلی نو پایتخت هند از دو روز به اینسو خیمه تحصن برپا کرده‌اند و از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌خواهند که به مشکلات آنان رسیدگی کند.

این پناه‌جویان می‌گویند که با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به آنان توجهی نکرده است.

احمد ضیا غنی رئیس کمیته انسجام پناه‌جویان افغان در دهلی نو روز پنجشنبه (۲۲ عقرب) در این مورد به رادیو آزادی گفت: "جلسه‌های که با "یو ان اچ سی آر" داشتیم همواره از رعایت حقوق پناه‌جویان افغان شانه خالی می‌کنند، کرایه خانه، امکانات صحی و غیره فراهم نمی‌کنند. در حالی‌که در کشورهای دیگر مسئولیت پناه‌جویان را دارند و در کارت که به ما داده‌اند نیز نوشته شده که ما زیر حمایت یو ان اچ سی آر هستیم اما در عمل چنین نیست. پرونده‌های است که بررسی آن ۵ تا ۱۰ سال را در بر گرفته است."

اعتراض پناه‌جویان افغان در هند برای دریافت حقوق‌شان
اعتراض پناه‌جویان افغان در هند برای دریافت حقوق‌شان

به گفتۀ آقای غنی، زمینۀ آموزش برای فرزندان‌شان فراهم نیست و حق کار را نیز ندارند.

او می‌گوید که حتی شماری از پرونده‌ها پس از ۵ سال پاسخ رد گرفته و برای درخواست کنندگان گفته شده که به افغانستان برگردند.

در این حال اسما کاکر از پناه‌جویان افغان در دهلی نو می‌گوید که روند بررسی پرونده‌ها در هند بسیار بطی بوده و مشکلات زیاد است.

بانو کاکر گفت: "روند پناه‌جویی در اینجا بسیار مغلق و طولانی است، پناه‌جو سال‌ها برای نتیجه منتظر می‌ماند. نه به کشور بر گشته می‌توانیم و نه هم اینجا می‌توانیم زندگی خود را به پیش ببریم. اگر کسی می‌خواهد به کشور بر گردد ۲۰ هزار روپیه هندی باید جریمه بپردازد."

هرچند تاکنون آمار رسمی به دست داده نشده است اما در آمارهای غیر رسمی گفته شده که .

آنان منتظر هستند که پرونده‌های‌شان از سوی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌جویان بررسی شود و در یکی از کشورها به حیث پناهنده پذیرفته شوند.

در همین حال نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کابل می‌گوید که همواره تلاش شده تا حقوق پناه‌جویان به گونه درست تامین شود.

براساس آمار غیر رسمی بیش از ۲۵ هزار پناه‌جوی افغان در حال حاضر در هند به سر می‌برند
براساس آمار غیر رسمی بیش از ۲۵ هزار پناه‌جوی افغان در حال حاضر در هند به سر می‌برند

آقای فرهاد افزود: "یو ان اچ سی آر همواره تمام تلاش خود را کرده تا افرادی که واجد شرایط هستند باید به عنوان پناهنده شناخته و پذیرفته شوند. پس از پذیرش آن‌ها به حیث پناهنده با آن‌ها درهند و همه جا کمک صورت می‌گیرد. پرونده‌های افراد واجد شرایط باید دقیق و همه جانبه بررسی شود تا حقوق‌شان تامین شود."

در همین حال یک منبع آگاه در سفارت افغانستان در دهلی نو به شرط اینکه از او نام گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که هند کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل متحد را امضا نکرده و در قبال پناه‌جویان هیچ مسئولیتی را به گونه رسمی برعهده نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG