لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

نیویارک تایمز: افغانها تا هنوز به جو بایدن امیدوار اند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز مقاله ای را تحت عنوان "نیروهای نظامی امریکا در حال خروج از افغانستان بوده و اما افغانها تا هنوز به جو بایدن امیدوار اند"، به نشر رسانده است.

توماس گیبنس نویسندهٔ مقاله می‌گوید، جنگ نزده سالهٔ افغانستان بعد از سه رئیس جمهور، به جوبایدن به میراث رسید.

جنگ افغانستان در دورهٔ ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش آغاز شد و به بارک اوباما و دونالد ترمپ انتقال یافت.

جوبایدن در اوایل امسال به نشریه فارن افیرز نوشته بود: "طوریکه من از قبل استدلال کرده ام، ما باید اکثریت نیروهای مان را از افغانستان و شرق میانه بیرون کنیم و ماموریت خویش را به مبارزه با القاعده و داعش متمرکز نمایم."

اما مقام‌های افغان فکر می‌کنند که جوبایدن نسبت به دونالد ترمپ نیروهای خود را از افغانستان به‌طور مسئولانه خارج می‌کند.

در مقالهٔ نشر شدهٔ نیویارک تایمز می‌خوانیم که عده ای از مقام‌ها در کابل و واشنگتن که از امور امنیتی باخبر اند، می‌گویند، این نگرانی وجود دارد که رئیس جمهور دونالد ترمپ در روزهای اخیر ریاست جمهوری‌اش روند خروج سرباران امریکایی از افغانستان را تسریع بخشد. این مقام‌های امنیتی روز پنج‌شنبه گفته اند که سکات میلر قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان برای مشوره به واشنگتن احضار شده است.

اما دگروال سونی لیگیت سخنگوی این نیروها این سخنان مقام‌های نظامی را رد می‌کند.

  • هیومن رایتس واچ

گروه دیدبان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) مقاله ای در بارۀ کشته شدن الیاس داعی خبرنگاران رادیو آزادی در هلمند به نشر رسانده است.

در آغاز این مقاله می‌خوانیم: "الیاس داعی مانند خبرنگاران دیگر رسانه‌ها به تهدید گروه طالبان رو به رو بود."

در مقاله بعد آن که در مورد چگونگی کشته شدن داعی نوشته، می‌خوانیم که هرچند مسئولیت کشته شدن الیاس داعی را تا این لحظه کسی و یا گروهی به عهده نگرفته، اما داعی خود به گروه دیدبان حقوق بشر گفته بود که او از طالبان هشدار دریافت کرده که از ارائه گزارش در ارتباط به جنگ طالبان خودداری کند.

نشریه می‌گوید، طالبان عموماً برای کشتن غیرنظامیان از مواد انفجاری مانند بمب‌های مقناطیسی استفاده می‌کردند که در نتیجهٔ آن غیرنظامیان قربانی آن می‌شوند.

به گفتهٔ نشریه، این عمل یک جنایت جنگی است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، کشته شدن الیاس داعی به خاطر انجام وظیفه‌اش این پیام را می‌رساند که اگر در بارهٔ طالبان گزارش تهیه کنید، با خطر بزرگی مواجه می‌شوید.

XS
SM
MD
LG