لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

ادامۀ رابطۀ طالبان و شاخۀ القاعدۀ شبه‌قارۀ هند و احتمال بروز تهدیدهای امنیتی


ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به تازگی طالبان را به فراهم کردن پناهگاه امن به یک رهبر ارشد این شبکه در خاک افغانستان متهم کرده است.
ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به تازگی طالبان را به فراهم کردن پناهگاه امن به یک رهبر ارشد این شبکه در خاک افغانستان متهم کرده است.

پس از پخش گزارش‌ها در مورد ادامۀ رابطۀ طالبان افغان و شاخۀ القاعده در شبه‌قارۀ هند، پرسش‌هایی در مورد احتمال بروز تهدیدهای تازۀ امنیتی در افغانستان مطرح می‌شود.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به تازگی طالبان را به فراهم کردن پناهگاه امن به یک رهبر ارشد این شبکه در خاک افغانستان متهم کرده است.

این ریاست از کشته شدن دستکم دو عضو ارشد شاخۀ القاعده در شبه‌قارۀ هند در ماه‌های آکتوبر و نومبر خبر داده است.

به گفتۀ این ریاست، محمد حنیف در ولایت فراه و ابو محسن‌المصری در ولایت غزنی کشته شده اند.

امریکا کشته شدن المصری در افغانستان را تأیید کرد

بر اساس ادعای ادارۀ امنیت ملی، طالبان به حنیف پناهگاه امن فراهم کرده بودند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی نظامی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که این گروه کسی را به چنین نام نمی‌شناسد.

عارف سحر پژوهشگر امنیت بین‌المللی و مبارزه با تروریزم در لندن می‌گوید، که همکاری طالبان و شاخۀ القاعده در شبه قارۀ هند دیرینه و دوجانبه است.

آقای سحر می‌افزاید: "آن همکاری دیرینه امروز می‌تواند یک بار دیگر حافظۀ اجتماعی، حافظۀ ایدئولوژیک که میان گروه‌های شبیه القاعده و طالبان در آن دوران شکل گرفته بود، فعال شود و زمینۀ مشترکی را که برای ادامه جنگ در حوزه‌های افغانستان و همچنان در مرز افغانستان با پاکستان وجود دارد مشترکاً احیا کنند و جنگ خود را در آنجا مشترکاً ادامه دهند."

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه جون امسال گفت، که منطقۀ مرزی افغانستان و پاکستان همچنان پناهگاه گروه‌های گوناگون بشمول شاخۀ القاعده در شبه قارۀ هند، لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان و شاخۀ خراسان یا ولایت خراسان وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش است.

گزارش پنتاگون، پناهگاه‌های هراس افگنان در هردو سوی مرز چالش‌های امنیتی را متوجه افغانستان و پاکستان می‌سازد و امنیت و ثبات منطقه و منافع امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می‌کند.

ریاست امنیت ملی افغانستان سه شنبه گفت، محمد حنیف از رهبران شاخۀ القاعده در شبه‌قارۀ هند در ولسوالی بکواه ولایت فراه کشته شده است.

تاج محمد جاهد، والی فراه می‌گوید، ساحۀ فعالیت‌های تخریبکارانۀ حنیف فراتر از ولایت فراه بود.

آقای جاهد می‌افزاید: "فعالیت‌های او تنها در ولایت فراه متمرکز نبود بل که در زون غرب و جنوب غرب فعالیت داشت. بیشتر در قسمت ساخت و ساز واسکت‌های انتحاری، ماین‌های کنار جاده و ماین‌های که در وسایط جاسازی می‌شود. او اکثر سلاح‌های لایزر و دوربین دار را ترمیم می‌کرد."

به گفتۀ ریاست امنیت ملی، حنیف همکار نزدیک عاصم عمر بود.

عمر که رهبری القاعده در شبه قارۀ هند را به عهده داشت، در عملیات مشترک نیروهای افغان و امریکایی در سال گذشته کشته شد.

ریاست امنیت افزوده است، حنیف در ولایت‌های هلمند و نیمروز نیز فعالیت داشت و به جنگجویان طالبان در زمینۀ ساختن بمب آموزش می‌داد.

به گفتۀ این ریاست، حنیف در سال ۲۰۱۰ از طالبان جدا شد و به القاعده پیوست.

محمد شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان است.

او از واشنگتن دی‌سی به رادیو آزادی گفت: "گزارش‌ها نشان می‌دهد که حنیف سال‌های سال برای القاعده کار کرده است."

او افزود" :حنیف در گذشته با تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های جهادی کشمیر فعالیت داشت. پس از مدتی او به تحریک طالبان افغانستان پیوست و تا سال ۲۰۱۰ با طالبان همکار بودند. او توانست با فعالیت‌های گسترده توجه القاعده را به خودش جلب و عضویت شاخۀ القاعده در شبه قارۀ هند را کسب کند. او از سال ۲۰۱۰ به این سو مستیقماً با شبکۀ القاعده در تماس و همکار بود."

قطع رابطۀ طالبان با تمامی گروه‌های هراس‌افگن از جمله شبکۀ القاعده بخش کلیدی "موافقت‌نامۀ ۲۹ فبروری، میان ایالات متحده و طالبان" است.

پناه دادن طالبان به اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکۀ القاعده در افغانستان پای ده‌ها هزار نیروی به رهبری ایالات متحده را در سال ۲۰۰۱ به افغانستان کشاند.

اما نوزده سال پس از این رویداد، به گزارش ماه جولای سازمان ملل متحد، احتمالاً ۴۰۰ تا ۶۰۰ جنگجوی القاعده به گونۀ پنهانی در ۱۲ ولایت افغانستان فعالیت می‌کنند.

اعضای سازمان ملل متحد هشدار داده اند که شاخۀ القاعده در شبه قارۀ هند به این جنگجویان اسلحه کمک می کند.

بر اساس گزارش پنتاگون، جنگجویان این شاخۀ القاعده در ولایت‌های نیمروز، هلمند و کندهار زیر چتر طالبان فعالیت می‌کنند.

در ادامه گفته شده است، که شاخۀ القاعده در شبه قارۀ هند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو از بنگله دیش، هند، میانمار و پاکستان دارد و رهبر کنونی‌اش اسامه محمود، جانشین عاصم عمر است.

در گزارش پنتاگون از برنامه ریزی این گروه برای اجرای عملیات انتقام جویانه بخاطر کشته شدن رهبر پیشین‌اش نیز خبر داده شده است.

بر اساس موافقت‌نامۀ امریکا و طالبان، اگر این گروه به وعده‌هایش پایبند بماند، نیروهای امریکایی تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

جوبایدن زمانی که معاون بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا بود، بر مبارزه با القاعده در افغانستان تأکید می‌کرد.

حال او پیروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا معرفی شده.

دیده شود که با توجه به خطرهای امنیتی تازه در افغانستان، بایدن با طرح خروج همه نیروهای امریکایی از این کشور چه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG