لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

صدراعظم پاکستان به کابل سفر می‌کند


عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

قرار است عمران خان صدراعظم پاکستان روز پنجشنبه ۲۹ عقرب به کابل سفر کند.

او در مورد نقش پاکستان در پروسه صلح افغانستان و روابط مهم دو جانبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

در این مورد منابع رسمی پاکستان به خبرنگار رادیو آزادی در اسلام آباد معلومات داده اند. شماری از رسانه های پاکستانی نیز در مورد سفر عمران خان به کابل گزارش‌های نشر کرده اند.

این اولین سفر عمران خان به حیث صدراعظم پاکستان به افغانستان خواهد بود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک تماس تلفونی در ۲۵ سپتمبر در باره اهمیت آتش‌بس در افغانستان با صدراعظم پاکستان صحبت نمود و عمران خان را به کابل دعوت کرد.

محمد عمر داوودزی نماینده خاص افغانستان برای پاکستان در یک ویدیو کنفرانس در رابطه به پروسه صلح افغانستان هم به سفر عمران خان اشاره کرده است.

آقای داوودزی بخشی از سخنان خود را دیروز جمعه در توییتر شریک ساخت: "در آیندۀ نزیک یک هیئت بلند رتبه پاکستان تحت رهبری رزاق داوود همکار نزدیک صدراعظم این کشور عمران خان به کابل می‌رود و به تعقیب آن خود عمران خان هم به افغانستان سفر خواهد کرد."

محمد عمر داوودزی نماینده خاص افغانستان برای پاکستان
محمد عمر داوودزی نماینده خاص افغانستان برای پاکستان

آقای داوودزی بدون اینکه تاریخ سفر عمران خان را ذکر کند به سفر رئیس جمهور افغانستان به پاکستان هم اشاره کرد. او در مورد تغییرات عمده در روابط پاکستان و افغانستان گفت این امید که پاکستان در ۱۸ سال گذشته بر طالبان فشار وارد کند تا به میز مذاکره حاضر شوند کارگر واقع نشد.

به گفته آقای داوودزی اکنون موقف افغانستان تغییر کرده است: " ما دیگر ادعا نمی‌کنیم که به طالبان فشار آورند تا به میز مذاکره حاضر شوند، گپ ما امروز به آنها این است که ما سپاسگزار هستیم که شما در برگزاری مذاکرات بین امریکا و طالبان کمک کردید، شما برای حضور طالبان در دوحه سهولت آوردید و ما از جملۀ شش هدف که در مورد آن موافقه کردیم انتظار داریم شما در برگزاری مذاکرات بین افغان‌ها هم سهولت ایجاد کنید."

پاکستان ادعا می‌کند که در پروسه صلح افغانستان همکاری موثر داشته است. عمران خان بار بار گفته است که موافقه ۲۹ فبروری بین امریکا و طالبان در نتیجه کمک‌های پاکستان ممکن شده است.

حکومت‌های افغانستان و امریکا به این باور اند که پاکستان بر طالبان تاثیرگذار می‌باشد و این کشور از این موقف خود برای تامین صلح و ثبات در افغانستان استفاده واقعی نماید.

خبرها در مورد سفر عمران خان به کابل در یک زمانی نشر می‌شود که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و علاوه بر افزایش جنگ‌های رو در رو، کشتارهای هدفمند و انفجار بمب‌ در شهرها نیز بیشتر شده.

حکومت افغانستان ادعا می‌کند که طالبان با تغییر تاکتیک جنگی افراد ملکی را هدف می‌گیرند و خشونت را بیشتر ساخته اند.

از سوی هم طالبان اخیراً در اعلامیه‌ای حکومت را متهم کرده و ادعا می‌کنند که حکومت در شهرهای بزرگ برای ترور عالمان، کارشناسان سیاسی، فعالان مدنی و اشخاص با نفوذ کمر بسته و بر ضد طالبان تبلیغات را شروع کرده است.

XS
SM
MD
LG