لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

مایک پومپئو سفر ۷ روزه‌اش را به اروپا و شرق میانه آغاز کرده است


مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا سفر ۷ روزه‌اش به اروپا و شرق میانه را دیروز (جمعه) با دیدار از پاریس آغاز کرد.

این اولین سفر یک مقام بلند رتبه ایالات متحده بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم ماه نومبر امریکاست که در آن جو بایدن به حیث رئیس جمهور منتخب ایالات متحده از سوی رسانه های امریکا اعلام شده است.

پومپئو و بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه شکست دونالد ترمپ در برابر جو بایدن، را نپذیرفته، در حالیکه تعدادی از رهبران جهان به شمول همین هفت کشور که قرار است مایک پومپئو از آنها دیدن کند، پیروزی جو بایدن را برایش مبارکی گفته اند.

پومپئو در مصاحبهٔ با شبکه تلویزیونی فاکس گفت که اگر تماس تلفونی با جو بایدن تنها پیام صحتمندی باشد، قابل انتقاد نیست.

اما او افزود، نباید اشتباه کرد که آنها یک رئیس جمهور، یک وزیر خارجه و یک تیم دارند.

مایک پومپئو در سفرش در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهور و ژان ایو لودریان همتای فرانسه‌ای و دیگر مقام‌های این کشور، ملاقات خواهد کرد.

ممکن گفتگو‌های وزیر خارجه، مایک پومپئو با مقام‌های فرانسه‌ای جنجالی باشد. زیرا اداره ترمپ با سلسله از مسایل به شمول تغییر اقلیم و تجارت با ایران با حکومت فرانسه اختلاف نظر دارد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه

در این حال، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه دیروز جمعه گفته که او نگرانی خود را در باره گزارش‌های که ترمپ در نظر دارد، به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق سرعت بخشد، با همتایی امریکایی خود مطرح می‌کند.

او پس از پاریس راهی استانبول ترکیه می‌شود. جائیکه سفر وی همین اکنون اختلافاتی را میان مقام‌های این کشور ایجاد کرده است. زیرا او پلان دیدار با مقام‌های ارشد ترکی را ندارد.

مقام‌های این دو کشور متحد ناتو در بارهٔ مسایل مختلف از جمله سوریه، ایران، تنش‌های بحری با یونان و قبرس، تنش‌ها در مورد ارمنستان و آذربایجان و روابط نظامی انقره با مسکو، بحث و گفتگو می‌نمایند.

مایک پومپئو در این سفرش با رهبر مذهبی اورتدیکس یونان در باره آزادی مذهبی نیز بحث خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

وزیر خارجه امریکا در دیدارش از اسرائیل با بنیامین نتانیاهو صدراعظم این کشور دیدن می‌کند. نتانیاهو شخص نزدیک به ترمپ است که پیروزی جو بایدن را تبریکی گفته است.

پومپئو در اسرائیل روی مسئله ایران و روابط اسرائیل با کشور‌های عربی ملاقات می‌کند.

او در این سفر از یک شهرک یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی و همچنان بلندی‌های جولان دیدن می‌نماید.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا از اسرائیل وارد عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عربی و قطر خواهد شد، کشور‌های که مسئله ایران در صدر اجندای آن قرار دارد.

آخرین توقف وزیر خارجه امریکا گرجستان خواهد بود، جائیکه به گفتهٔ وزارت خارجه امریکا، او در باره استقلال و تمامیت ارضی این کشور حمایت خود را ابراز کرده و به پیشرفت اصلاحات دموکراتیک در آن کشور تاکید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG