لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

مسئولیت تأمین امنیت پوهنتون‌های خصوصی کابل به وزارت داخله واگذار می‌شود


آرشیف، نیروهای امنینی افغانستان در مقابل پوهنتون کابل
آرشیف، نیروهای امنینی افغانستان در مقابل پوهنتون کابل

وزارت امور داخله افغانستان از پوهنتون‌های خصوصی کابل خواسته که مسئولیت تأمین امنیت خود را به وزارت داخله واگذار کنند.

در پی تشدید تهدیدهای امنیتی، وزارت‌ امور داخله افغانستان به موسسات تحصیلات عالی خصوصی ضرب‌الاجل تعیین کرده‌ که تا ۴۸ ساعت آینده امنیت خود را به اداره محافظت عامه واگذار کنند.

اداره محافظت عامه در چهارچوب وزارت داخله با هزاران مأمور امنیتی در سراسر افغانستان، تأمین امنیت تأسیسات عمومی است.

طارق آرین سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اجرای این ضرب‌الاجل الزامی است و موسسات تحصیلات عالی که آن را اجرا نکنند، مسدود خواهند شد.

طارق آرین
طارق آرین

آقای آرین افزود: "با پوهنتون‌های خصوصی کابل، که فعال هستند، صحبت شده. تیم‌های امنیتی ما با آنان صحبت کرده تا تدابیر و رفع نگرانی که لازم است، از طریق قرارداد دوجانبه با محافظت‌عامه آن را رفع کنند."

آقای آرین افزود که گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند با حمله به چنین نهاد‌ها، جامعه را زیر بار فشار روانی قرار دهند و حکومت را در تامین امنیت ضعیف نشان دهد.

در همین حال، شماری از موسسات تحصیلات عالی خصوصی می‌گویند که از امروز به این تصمیم عمل کرده‌ و تعطیل هستند.

محمدعارف سروری، مسئول اداری و امنیتی پوهنتون کاردان گفت: "حکومت به تمام پوهنتون‌های خصوصی چهل‌وهشت ساعت وقت داده بود تا از محافظت‌عامه نگهبان بگیرند. ما به این دلیل پوهنتون را تعطیل کردیم که تا بخش امنیتی خود را مستحکم کنیم."

در همین حال، وزارت تحصیلا‌عالی از این اقدام وزارت داخله استقبال کرده و آن را گامی در راستای بهبود تدابیر امنیتی موسسات تحصیلات عالی خصوصی می‌داند.

این تصمیم دو هفته پس از حمله سه مهاجم انتحاری به پوهنتون کابل اتخاذ شده است. آنها در ۱۲ عقرب ۲۲ نفر را کشتند و بیش از ۴۰ نفر را زخمی کردند.

تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل
تصویر پس از حمله بر پوهنتون کابل

از سوی دیگر، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری گفته که طراح این حمله بازداشت شده است.

آقای صالح امروز در صفحه فیسبوکش نام فرد بازداشت شده را عادل فرزند محمدعارف و اهل ولایت پنجشیر نوشته است.

به نوشته آقای صالح، فرد بازداشت تا سال سوم رشته شرعیات پوهنتون کابل آموزش دیده و پس از آن به شبکه حقانی پیوسته بوده است.

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان اظهارات آقای صالح را "تبلیغات" دانسته و گفته که فرد بازداشت شده عضو شبکه حقانی نیست.

به دنبال این حمله، گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، آقای صالح گفته که در چنین موارد هر زمان نیاز بود، از یکی از عنوان‌های حزب‌التحریر، طالبان و داعش استفاده می‌شود.

مهناز نوری

XS
SM
MD
LG