لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

مراسم فاتحه خوانی الیاس داعی در ولایت‌های مختلف افغانستان برگزار شد


مراسم فاتحه خوانی الیاس داعی
مراسم فاتحه خوانی الیاس داعی

بخاطر سوگواری و اتحاف دعا به روح محمد الیاس داعی، مراسم فاتحه خوانی در ولایات مختلف برگزار شده است.

در مراسم که به روز شنبه (۲۴ عقرب) در ولایت‌های کابل، هلمند و پکتیکا برگزار شده بود، صدها تن شرکت کرده بودند.

شرکت کنندگان در این مراسم در کنار دعا به روح محمد الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، خواهان امنیت و مصونیت خبرنگاران از سوی حکومت شدند.

فاتحه محمد الیاس داعی از سوی جمعه خان اچکزی مشاور رئیس جمهور در امور قومی و هلمندیان مستقر در کابل در مسجد جامع شیرشاه سوری کارته چهار شهر کابل اخذ شد.

جمعه خان اچکزی پس از ختم مراسم فاتحه به رادیوآزادی گفت: ​"در این فاتحه با ما صدها تن شرکت کرده بودند، شهید داعی ستاره آزادی بیان بود، آواز مردم مظلوم را به گوش مسئولین می‌رساند، با شهادت الیاس داعی صدای آزادی بیان خاموش نمی‌شود، هزارها تن همانند وی وجود دارد که برای آزادی بیان کار می‌کند، و آرمان‌های نا تمام الیاس داعی را تکمیل می‌کنند"

در همین روز مراسم فاتحه محمد الیاس داعی در ولایت لوگر نیز برگزار شد.

این مراسم از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ، اتحادیه ژورنالیستان، کمیته مصونیت خبرنگاران و جمعی از ژورنالیستان ولایت لوگر راه اندازی شد.

شرکت کنندگان این مراسم ضمن محکوم کردن کشتن محمدالیاس داعی، خواهان بازداشت عاملان آن شدند.

باشگاه مطبوعات پکتیا و خبرنگاران این ولایت نیز مراسم فاتحه خوانی را برای محمد الیاس داعی راه اندازی کرده و به یادبود از وی شمع روشن کردند.

خیرالدین ذکی مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران این ولایت نیز خواهان بررسی این رویداد شد: "خواست ما از حکومت این است که یک چهاراهی در ولایات مختلف بخصوص در کابل بنام الیاس داعی نام گذاری شود و برای فرزندش زمینه آموزش فراهم شود."

از سوی دیگر مراسم فاتحه خوانی برای محمد الیاس داعی در ولایت هلمند برای دومین روز جریان دارد.

پیش از این در ولایت‌های ارزگان، ننگرهار، خوست، پکتیا، بغلان، کندوز شماری دیگر از ولایت‌ها نیز مراسم فاتحه خوانی برای محمد الیاس داعی برگزار شده و شرکت کننده‌ها خواهان بررسی این رویداد شده بودند.

روز گذشته در ولایت پکتیا یک جاده بنام الیاس داعی نام گذاری گردید.​

به همین گونه روز گذشته در ولایت بامیان نیز به یادبود از داعی شمع روشن کردند.

محمد الیاس داعی روز پنجشنبه هفته گذشته در نتیجه ماین مقناطیسی که در موترش جاسازی شده بود، در شهر لشکرگاه هلمند جان باخت.

مرگ وی واکنش‌های تند را به سطح ملی و بین‌المللی برانگیخت.

تا حال هیچ فرد یا گروهی مسئولیت قتل محمد الیاس داعی را به عهده نگرفته است.

پیش از این به روز شنبه هفته گذشته یما سیاووش گوینده پیشین برنامه های سیاسی طلوع نیوز نیز در رویداد مشابه در کابل کشته شد.

XS
SM
MD
LG