لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

"در ۸ ماه سالجاری خورشیدی ۶۱۹ تن در حوادث ترافیکی در افغانستان کشته شده اند"


حادثه ترافیکی در شاهراه کابل پروان. August 31 2020
حادثه ترافیکی در شاهراه کابل پروان. August 31 2020

با فرارسیدن روز جهانی یادبود از قربانیان رویدادهای ترافیکی، مسئولان اداره ترافیک افغانستان از ثبت بیش از ۱۰ هزار رویداد ترافیکی در این کشور خبر داده اند.

پانزدهم نومبر برابر است با روز جهانی یادبود از قربانیان رویدادهای ترافیکی.

مقام‌های اداره ترافیک افغانستان می‌گویند از آغاز سال‌جاری خورشیدی بیش از ۶۰۰ تن در رویدادهای ترافیکی کشته شده‌اند.

این مقام‌ها افزایش وسایط نقلیه، عدم رعایت قوانین ترافیکی و بی‌احتیاطی رانندگان را از دلایل عمده وقوع رویدادهای ترافیکی در این کشور می‌دانند.

شهسوار راننده‌ای است که دو روز پیش در تصادفی در شاهراه کابل‌جلال‌آباد پا و کمرش آسیب دید. او می‌گوید: "ما از جلال‌آباد به طرف کابل در حرکت بودیم که یک موتر از پمپ تیل به سرعت برآمد و با موتر من تصادم کرد. حالا پا و کمر من درد می‌کند."

نجیب تره‌کی عضو تیم ملی کریکت افغانستان نیز حدود دو ماه پیش در شاهراه کابل‌جلال‌آباد در یک حادثه ترافیکی جراحت برداشت و پس از چند روز در شفاخانه جان داد.

آمار ریاست ترافیک افغانستان نشان می‌دهد که از آغاز سال جاری خورشیدی تا حالا در این کشور صدها تن در رویدادهای ترافیکی جان داده‌اند.

حادثه ترافیکی در شاهراه کابل پروان
حادثه ترافیکی در شاهراه کابل پروان

عبدالحکیم بختیار، مسئول حوادث ترافیکی این ریاست به رادیو آزادی گفت: "از ماه حمل تا عقرب سال جاری گزارش‌های رسیده از پایتخت و ولایت‌ها نشان می‌دهد که ۶۱۹ تن در حادثات ترافیکی جان باخته‌اند. ۴۹۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. در مجموع، ۱۱۲۴ رویداد فوتی و جراحت داریم که کودکان و زنان نیز مشمول این آمار هستند."

در همین حال، وزارت صحت عامه افغانستان گفته که از آغاز سال جاری تا اکنون، ۱۰۱۴۵ رویداد ترافیکی در این کشور صورت گرفته است.

این وزارت اما در پیامی به رادیو آزادی گفته که در این رویدادها حدود ۸۰۰ تن کشته و ۵۱۹۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

درعین حال مردم می‌گویند که افزایش رویدادهای ترافیکی در افغانستان مایه نگرانی است. اقبال در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت: "در کابل و شماری از ولایت‌ها حادثات ترافیکی زیاد است. شاهراه‌ها به کشتارگاه‌ها تبدیل شده‌اند. همه روزه به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها صدها رویداد ترافیکی صورت می‌گیرد."

همچنین مهرالدین که همیشه با موتر سفر می‌کند، گفت: "بیشتر راننده‌ها به گونه غیر قانونی جواز رانندگی به دست آورده‌اند. هرکس می‌تواند در بدل ۳۰۰۰ افغانی جواز رانندگی به دست آورد. همه روزه در شاهراه‌ها تصادم صورت می‌گیرد."

آرشیف، حادثه ترافیکی در شاهراه کابل-لوگر
آرشیف، حادثه ترافیکی در شاهراه کابل-لوگر

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که ۱۵ نومبر برابر است با روز جهانی یاد و بود از قربانیان رویدادهای ترافیکی.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته که پس از درگیری‌ها، رویدادهای ترافیکی در این کشور از مردم بیشترین قربانی را می‌گیرد.

کابل‌کندهار‌هرات، کابل‌تورخم، کابل‌خوست و کابل‌مزارشریف از شاهراه‌هایی هستند که خونین‌ترین رویدادهای ترافیکی در آن‌ها به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG