لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

نشست صلح زنان پیشتاز افغان برای ۵ روز در شهر دُبی، آغاز شده است


نشست صلح زنان پیشتاز افغان در شهر دوبی
نشست صلح زنان پیشتاز افغان در شهر دوبی

نشست صلح زنان پیشتاز افغان برای پنج روز در شهر دُبی، امارات متحده عربی آغاز شده است.

در شهر دبی ۵۵ زن از سراسر افغانستان و شماری هم از امریکا و اروپا جمع شده ­اند تا در مورد پروسه صلح نظریات و نگرانی‌های­‌شان را شریک ‌سازند.

این بانوان از حضور کم‌رنگ زنان در روند گفتگوهای صلح را مورد انتقاد قرار داده اند.

تاکید اینان بر افزایش نقش بیشتر زنان در روند گفتگوهای صلح با طالبان است.

سیما سمر نماینده خاص رئیس جمهور افغانستان و وزیر دولت در امور حقوق بشر و امور بین‌الملل می‌گوید صلح با ثبات بدون اشتراک گسترده زنان ممکن نخواهد بود.

سیما سمر نماینده خاص رئیس جمهور افغانستان و وزیر دولت در امور حقوق بشر و امور بین‌الملل
سیما سمر نماینده خاص رئیس جمهور افغانستان و وزیر دولت در امور حقوق بشر و امور بین‌الملل

خانم سمر می‌افزاید: "هرقدر که زن زیاد باشد خودبه‌خود بالای طالبان فشار وارد می‌کند، بخاطر این‌که اون‌ها واقعیت‌های جدید افغانستان را باید متوجه شوند."

همایش صلح زنان افغانستان از سوی شبکه زنان با همکاری نهاد میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول در شهر دبی، امارات متحدۀ عرب روز یکشنبه(۲۵ عقرب) آغاز شد. این نشست تا پنج روز ادامه دارد و قرار است در اخیر بانوان اشتراک‌کننده یافته‌ها و نظریات شان را برای بهبود روند صلح در یک طرح مشخص تهیه و برای حکومت پیشکش کنند.

مسعود کروخیل- رئیس اجرایی نهاد میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول و از برگزارکنندگان این نشست در این مورد چنین می‌گوید: "نشست امروزی نیز از بانوان افغان است که هم از بیرون از کشور و هم از داخل کشور به‌شهر دبی یکجا شدند و برای چند روز آینده روی نقش خانم‌ها در پروسه صلح که چطور می‌توانند هماهنگی خود را بیشتر بسازند و چطور می‌تواند صدایشان را رسا تر در پروسه صلح داشته باشند."

روشن مشعل عضو شبکه زنان افغان و یکی از برگزارکنندگان این نشست به رادیوآزادی گفت: "زنان افغانستان در پروسه صلح فعالیت‌های زیادی داشته اند و تلاش‌های زیادی کرده اند اکنون یک نشست دارند که با هم مرور خواهند کردند که چالش‌ها در کجا است و کدام راهکارهای بهتری را می‌توانند برای راهبرد سه ساله و چهارساله فعالیت خود را برای پروسه صلح تعیین کنند و بالای آن تصمیم‌گیری کنند."

در میان اشتراک‌کننده‌گان این نشست شماری هم عضویت سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشری را دارند.

از آن‌جمله سمیرا حمیدی – عضو سازمان عفو بین‌الملل بر سهم بیشتر زنان در پروسه صلح تاکید ورزید.

بانو حمیدی گفت: "در میان ۲۱ تن چهار نفر بانو تعداد شان بسیار کم است، همچنان دیگر این‌که بیشتر زنان در خلاء معلوماتی قرار دارند، ما مثلاً تا بسیار دادخواهی نکنیم و بسیار سرو صدا نکنیم به معلومات دسترسی پیدا نمی‌کنیم."

این همایش در حالی برگزار می‌شود که از آغاز روندگفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان بیشتر از دو ماه می‌گذرد.

پیشرفت در این گفتگوها خیلی آهسته خوانده شده و تا هنوز هیئت‌های مذاکره‌کننده نتوانسته اند آجندای گفتگوهای رسمی را تهییه کنند.

فاطمه گیلانی هم در این نشست از طریق تماس ویدیویی صحبت کرد.

فاطمه گیلانی
فاطمه گیلانی

این عضو هیئت مذاکره‌کننده امیدوار است گفتگوهایشان با طالبان نتیجه بدهد.

نگرانی زنان از برگشت احتمالی طالبان به قدرت و از دست رفتن آزادی‌های نسبی که در دو دهۀ اخیر در افغانستان کسب شده، در گذشته نیز ابراز شده است.

اما دولت افغانستان می‌گوید، در مذاکرات صلح دست‌آوردهای زنان را حفظ خواهد کرد و بالای آزادی های زنان به هیچ وجه سازشی صورت نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG