لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

دیدبان حقوق بشر: کشورهای آسیای میانه به وعده‌های شان پابند نبوده اند


اعتراضات در قرغیزستان. November 25, 2019
اعتراضات در قرغیزستان. November 25, 2019

یک مقام دیدبان حقوق بشر گفته که اگر کشورهای آسیای میانه به وعده‌های شان در مورد بهبود حقوق بشر پابند می‌بودند، پاسخ‌شان به تنش‌های سیاسی مانند آنچه که اخیراً در قرغیزستان گذشت و همه‌گیری جاری بسیار مؤثر می‌بود.

هیو ویلیمسن مدیر بخش اروپا و آسیای میانۀ دیدبان حقوق بشر در اعلامیه‌ای افزوده که حکومت‌های آسیای میانه اقدامات‌شان را با محدود ساختن دسترسی به اطلاعات و محدود سازی آزادی بیان در تلاش‌های مبارزه با ویروس کرونا در حالی مشروعیت دادند که مشکلات اقتصادی به دنبال این همه‌گیری عمیق‌تر شد.

سورنبای جینبکف رئیس جمهور پیشین قرغیزستان
سورنبای جینبکف رئیس جمهور پیشین قرغیزستان

به گفته ویلیمسن تحولات سیاسی اخیر در قرغیزستان که منتج به استعفای رئیس جمهور سورنبای جینبکف شد، حقوق بشر در این کشور را نیز با خطر مواجه ساخت. به گفته این نهاد، اتحادیه اروپا باید بر مقامات قرغیرستان فشار آورد تا تحقیقات صادقانه و بی‌طرفانه را در مورد مرگ عظیم جان عسکروف یک فعال حقوق بشر انجام دهند.

او در ماه جولای در زندان درگذشت.

عسکروف از سال ۲۰۱۰ تا هنگام مرگش به طور غیرقانونی عقب میله‌های زندان بود.

عظیم جان عسکروف
عظیم جان عسکروف

دیدبان حقوق بشر که مرکزش در نیویارک است، مرگ او را لکۀ ننگین بر وضعیت حقوق بشر در قرغیزستان خوانده.

دیدبان حقوق بشر همچنان گفته که باوجود وعده‌های رئیس جمهور قزاقستان قاسم جومارت توکایف به آوردن اصلاحات، بهبود معناداری در آنکشور دیده نمی‌شود.

بازداشت اعتراض کنندگان صلح آمیز در قزاقستان غنی از نفت همچنان ادامه یافته است.

در ازبیکستان به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، پیشرفت‌های در زمینۀ حقوق بشر صورت گرفته ولی زندانیان آزاد شده از حبس‌های خودسرانه، اغلب از توانبخشی‌های قانونی بعد از حبس محروم اند.

در تاجیکستان به گفته دیدبان حقوق بشر، بیش از ۱۵۰ مخالف سیاسی، منتقد و همچنان وکیل مدافع‌شان به انگیزه‌های سیاسی زندانی اند و فعالان از حالات خیلی ناگوار و وقوع شکنجه و برخورد غیر انسانی در زندان‌ها گزارش می‌دهند.

دیدبان حقوق بشر در مورد ترکمنستان به تندی اظهار نظر کرده، این کشور را مستبدترین کشور آسیای میانه خوانده و گفته که حتی شمار دقیق زندانیان سیاسی در آنجا معلوم نیست و شماری زیادی اضافه از ده سال در این‌کشور مفقود اند.

این همه در حالی است که ترکمنستان حتی ابتلای کسی در این‌کشور به کرونا را اعتراف نکرده و گفته هیچ کسی در ترکمنستان به کرونا مبتلا نشده.

XS
SM
MD
LG