لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

واشنگتن ایگزمینر: ترمپ برای خروج کامل نیروها از افغانستان زمینه‌سازی می‌کند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن ایگزمینر

روزنامۀ واشنگتن ایگزمینر مطلبی را در مورد تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده مبنی بر خروج قوایش از افغانستان نشر کرده تحت عنوان "ترمپ برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان قبل از ختم وظیفه‌اش، زمینه‌سازی می‌کند."

به نوشته‌ مقاله، در آنچه پیام آغازین کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع امریکا به همه کارمندان وزارت خوانده شده، وی اشاره کرده که شاید به او دستور داده شود بر روند خروج نیروهای باقی‌ماندۀ امریکایی از افغانستان نظارت کند. ترمپ در هفتم اکتوبر گفته بود که باید تا کریسمس نیروهای امریکایی به خانه برگردند.

میلر که خود در گذشته یک عضو نیروی خاص ایالات متحده بوده نوشته "جنگ طولانی است و قربانی زیاد داده‌اند، شماری زیاد از جنگ خسته شده‌اند و خودش یکی از آن‌هاست.

میلر در پیامش به کارمندان وزارت دفاع نوشته که اهل جنگ‌های همیشگی نیستند و این‌که چنین چیزی مخالف موقف‌شان است.

او افزوده که همه جنگ‌ها باید خاتمه یابند.

به نوشته‌ی واشنگتن ایگزمینر، میلر این را هم اعتراف کرده که جنگ افغانستان هنوز پایان نیافته، القاعده هنوز محو نشده.

ولی او به وضاحت نگفته که آیا حضور القاعده نیازمند ادامه‌ی حضور قوای امریکایی در افغانستان است یا خیر؟

میلر گفته که جنگ پایان نیافته، ایالات متحده به سرکوب کامل القاعده و وابستگانش نزدیک شده ولی او افزوده که از تکرار خطاهای استراتژیک گذشته باید خودداری شود که در آن پایان جنگ دیده نمی‌شود.

  • لاس انجلس تایمز

روزنامه‌ی لاس انجلس تایمز هم در مطلبی در مورد افغانستان نوشته و در آن از نگرانی جوانان افغان در مورد از دست دادن آزادی‌های‌شان بعد از خروج قوای امریکایی نوشته است.

روزنامه از یک جوان رپ خوان به نام جواد یاد کرده که یکجا با دوستانش در مورد آینده‌ به گفتۀ روزنامه‌نویس تاریک افغانستان آهنگ می‌سرایند.

به نوشته روزنامه، زندگی جواد ۲۲ ساله که محصل پوهنتون است و دوستانش که بخش اعظم عمر شان را در ایام حضور نیروهای امریکایی در افغانستان سپری کرده‌اند، بیش از هر وقت دیگر با خطر مواجه است.

لاس انجلس تایمز می‌نویسد، حضور امریکا در افغانستان آزادی‌های اندکی به این جوانان داده است ولی شمار زیاد آن‌ها هراس دارند که همه دست آوردها شاید به باد فنا روند.

به نوشتۀ لاس انجلس تایمز این نسلی است که شاهد جنگ و حمله‌های انتحاری در بازارها بوده است، نسلی که با سختی‌ها سازگار شده و امیدوار است روزی که امریکایی‌ها بار و بستر شان را بسته کرده افغانستان را ترک گویند، حکومت و طالبان صلح کرده باشند.

با این همه، حامیان غربی حکومت افغانستان بارها وعده کرده‌اند که در کنار مردم افغانستان خواهند ایستاد و نخواهند گذاشت که این کشور بار دیگر به لانه‌ی امن برای تروریستان بین‌المللی بدل شود.

XS
SM
MD
LG