لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

مسیر: روند صلح افغانستان نیازمند پادرمیانی ملل متحد است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۲۷ عقرب) کابل در مطالب خبری و تحلیلی خود به روند متوقف شده صلح و پروسه رایدهی به نامزد وزیران پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است که روند صلح افغانستان نیازمند پادرمیانی سازمان ملل متحد است. به باور این روزنامه، از یک سو جنگ جاری در افغانستان روزانه ده ها قربانی می‌گیرد و از طرف دیگر، از بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور سخن گفته می‌شود.

نویسنده مسیر افزوده که با بیرون شدن تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به جنگ‌های داخلی کشانیده خواهد شد. به نظر روزنامه، دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در بیرون کردن نیروهای خارجی از افغانستان جدی است و به زودی بیشتر نیروهای امریکایی از این کشور بیرون خواهند شد.

سرمقاله‌نویس مسیر با تأکید بر اهمیت میانجیگری سازمان ملل متحد در روند صلح، هشدار داده که اگر این سازمان پادرمیانی نکند، روند صلح ناکام خواهد شد.

روزنامه افزوده که اگر روند صلح موفق نشود، مداخله و رقابت‌های کشورهای همسایه، این کشور را بار دیگر به جنگ‌های داخلی خواهد کشید.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد به افزایش حمله‌های مخالفان در افغانستان پرداخته و نوشته است که این حمله‌ها بیشتر در پاکستان برنامه‌ریزی می‌شوند.

نویسنده هیواد افزوده که برنامه‌ریزی این حمله‌ها از سوی شبه‌نظامی‌های پاکستانی صورت می‌گیرد و فرمان اجرای آن نیز از سوی پاکستان داده می‌شود.

هیواد مدعی است که گروه طالبان، شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی زیر فرمان پاکستان قرار دارند و این گروه‌ها نه تنها در افغانستان، بلکه در هند و شماری کشورهای دیگر منطقه نیز دست به ناآرامی می‌زنند.

این روزنامه دولتی معتقد است که در این صورت صلح با طالبان ممکن نیست؛ چرا که این گروه صلاحیت ندارد و جنگ نیابتی پاکستان را به پیش می‌برد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود از ولسی جرگه خواسته که در موضوع رای‌دهی به نامزد وزیران عملکرد مسئولانه داشته باشد. روزنامه افزوده که بیشتر وزیران پیشنهادی در توضیح برنامه‌های کاری خود شعار می‌دهند و اعضای ولسی جرگه باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

هشت صبح معتقد است که یگانه راه کشیدن افغانستان از بحران کنونی، عملکرد درست و مسئولانه است. به باور روزنامه، با آنکه از معامله‌های پنهانی وزیران پیشنهادی و اعضای مجلس سخن گفته می‌شود، اما خواست مردم این است که ولسی جرگه براساس دانش و توانایی آنها رای بدهد.

XS
SM
MD
LG