لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

مشاوران ترمپ: اقدام نظامی علیه ایران منجر به منازعۀ گسترده خواهد شد


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

در حالی که دو ماه به پایان دوره کاری رئیس جمهور دونالد ترمپ باقی مانده، او در ۱۲ نومبر امکان حمله بر تاسیسات هسته‌ای ایران را با مشاوران ارشد خود در میان گذاشته.

روزنامه نیویارک تایمز با نشر گزارشی در این مورد دیروز دوشنبه گفت که ترمپ طی جلسه‌ای از مایک پنس معاونش، مایک پومیپو وزیر خارجه و مارک میلی لوی درستیز ایالات متحده پرسیده که آیا گزینه‌های برای اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد تا تاسیسات هسته‌ای آن کشور هدف قرار گیرند؟

به نوشتۀ نیویارک تایمز مشاوران رئیس جمهور ترمپ به او هشدار داده اند که هرنوع اقدام نظامی علیه ایران می‌تواند منازعۀ گستردۀ را در اواخر هفته‌های کاری اداره او ایجاد کند.

یک مقام امریکایی امروز ۱۷ نومبر این گزارش را به خبرگزاری رویتر تایید کرد.

این مقام امریکایی که نامش ذکر نشده به رویترز گفته است که ترمپ خواهان گزینه‌های نظامی علیه ایران شده اما مشاورانش با مطرح کردن سناریوهای مختلف در نهایت او را از تصمیمش بازماندند تا اقدامی در این مورد نکند.

گفته می‌شود که ترمپ این را پس از بررسی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر ادامه دخیره کردن یورانیم غنی شده از سوی ایران مطرح کرد.

قصر سفید از تبصره در این مورد تا هنوز خودداری کرده.

تاسیسات هسته‌ای نطنز
تاسیسات هسته‌ای نطنز

بیشترین هدف حملۀ احتمالی امریکا می‌توانست تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران باشد جایی که براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر یورانیم غنی شده ایران افزایش چشمگیری یافته است.

در این گزارش گفته شده که ایران در حال حاضر دوازده برابر بیشتر از میزان تعیین شده در توافق هسته یی ۲۰۱۵ یورانیم غنی شده در تاسیسات نطنز دارد.

اداره رئیس جمهور ترمپ در ۲۰۱۸ میلادی از این توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد.

بریتانیا، فرانسه و جرمنی سه متحد اروپایی ایالات متحده همواره با اقدام ترمپ در مورد خروج از برجام مخالفت کرده اند.

ترمپ که نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر امریکا را به چالش کشیده و برنده شدن جو بایدن را در آن نمی‌پذیرد قرار است در ۲۰ جنوری ۲۰۲۱ قدرت را به اداره بایدن منتقل کند.

تیم بایدن تا هنوز در مورد احتمال حمله نظامی بر تاسیسات ایران ابراز نظر نکرده.

اداره ترمپ تا هنوز روند انتقال قدرت به تیم جو بایدن را آغاز نکرده و همچنان آنها را از دسترسی به اطلاعات امنیت ملی منع کرده است.

ایران هم تا هنوز در مورد این گزارش‌ها واکنش نشان نداده.

XS
SM
MD
LG