لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

"گروه طالبان از گفت‌وگوهای قطر به عنوان "نیرنگ و فریب" استفاده کرده است"


آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان ها در قطر
آرشیف، مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغان ها در قطر

نامزد وزارت دفاع افغانستان گفته که گروه طالبان از گفت‌وگوهای قطر به عنوان «نیرنگ و فریب» استفاده کرده است.

اسدالله خالد در ولسی جرگه گفت تا کنون هیچ تصمیمی برای صلح و کاهش خشونت دیده نمی‌شود.

آقای خالد روز سه‌شنبه (۲۷ عقرب) هنگام ارائه برنامه کاری خود در مجلس گفت که مطمئن نیست که مذاکرات صلح قطر نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد، اما تأکید کرد که با روند صلح مخالف نیست.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان
اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان

آقای خالد افزود که اگر در یک سال گذشته در قطر «مزاحمت‌ها و محدودیت‌ها» نمی‌بود، شاید دستاوردهای بیشتر به دست می‌آمد، زیرا که نیروهای مسلح به حالت دفاعی درآمدند: "مطمین نیستیم که مذاکرات نتیجه بدهد، اما این بدین معنا نیست که ما مخالف این مذاکرات هستیم هر صدایی که از هر گوشه برآید و بتواند صلح را به افغانستان بیاورد، اردوی ملی افغانستان از آن حمایت می‌کند. از صلح واقعی که دستاوردهای دو دهه اخیر در آن نهفته باشد."

آقای خالد همچنین گفت به جز اردوی افغانستان، هیچ قدرت منظم به شمول گروه طالبان وجود ندارد که از صلح محافظت کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته که این گروه روند صلح قطر را برای پیدا کردن راه حل برای بحران افغانستان آغاز کرده تا بتواند از طریق سیاسی به صلح و امن برسد.

آقای مجاهد همچنین حکومت افغانستان را به ایجاد مانع در پروسه صلح و ادامه جنگ متهم کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که گفت‌وگوها میان هیئت دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر در ۱۲ سپتمبر آغاز شد اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

آقای خالد همچنین در مورد خروج نیروهای امریکایی، ناتو و همچنین نگرانی‌های موجود در این زمینه گفت که ممکن است که تعداد این نیروها کاهش یابد و این امکان هم وجود دارد که تعداد شان افزایش یابد.

او گفت: "همه تشویش دارند که قوت‌های خارجی و ناتو بیرون می‌شوند. تا کنون چیزی را منحیث سرپرست وزارت دفاع شما ندیده‌ام و بارها این را گفته‌ام که تعداد [نیروهای خارجی] ممکن کم شود، ولی امکان این هم است که بیشتر شود."

آقای خالد گفت که اگر این نیروها از افغانستان بیرون شوند، جای نگرانی نیست، زیرا هم اکنون ۹۶ درصد عملیات نظامی توسط نیروهای افغان انجام می‌شود.

این در حالی است که خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از شماری مقامات امریکایی که نام‌های شان گرفته نشده، گزارش داده است که دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در روزهای آخر کارش نیروهای کشورش را در افغانستان کاهش دهد.

استوشتید پرس به نقل از این مقام امریکایی گزارش داده این صحبت‌ها در آخر هفته گذشته به نیروهای امریکایی گفته شده است، اما به گونه رسمی نه.

به گفته این منبع، به اساس این برنامه ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان و عراق باقی می‌مانند.

در حال حاضر ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند، اما در عراق تعداد‌شان به سه هزار می‌رسد.

XS
SM
MD
LG