لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

سرمنشی ناتو: بهای ترک قبل از وقت افغانستان سنگین خواهد بود


ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو امروز سه‌شنبه ۱۷ نومبر در بیانیه‌ای گفت، با تصمیم دشواری مواجه اند، حدود بیست سال در افغانستان بوده اند.

او افزوده که هیچ متحد ناتو خواهان ادامه حضور بیش از نیاز در افغانستان نیست ولی در عین حال بهای ترک قبل از وقت افغانستان خیلی بلند خواهد بود.

استولتنبرگ گفته که خطر آن می‌رود که افغانستان بار دیگر میدان فعالیت‌های تروریستان بین‌المللی شود که حملات بر کشورهای آنها را طرحریزی و سازماندهی کنند و اینکه داعش ممکن است خلافت شکست خورده‌اش در سوریه و عراق را در افغانستان احیا کند.

پیش از این اظهارات، براساس گزارش‌ها پنتاگون دستورهای را به دست آورد که برای خروج ۲ هزار سرباز دیگرش از افغانستان و ۵۰۰ سرباز از عراق قبل از آغاز کار جو بایدن رئیس جمهور آینده امریکا آمادگی بگیرد.

آرشیف، نیروهای امریکایی حین اجرای وظیفه در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی حین اجرای وظیفه در افغانستان

با این کار تنها ۲۵۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان و ۲۵۰۰ دیگر در عراق باقی خواهند ماند که این رقم کمتر از چیزی است که مقامات اردوی امریکا برای ثبات این دو کشور ضروری می‌دانند.

پنتاگون تا حال خبر خروج این نیروها را تایید نکرده ولی مقامات گفته اند در اخیر هفته به رهبران نظامی در مورد پلان خروج گفته شد و اینکه یک دستور اجرایی روی دست است که تاحال صادر نشده است.

این همه در حالی است که شماری از سناتوران امریکایی نیز مخالفت شانرا با خروج قبل از وقت نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز کرده اند.

میچ مکانل رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا
میچ مکانل رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا

میچ مکانل رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا دیروز در برابر خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده گفت چنین اقدام می‌تواند عواقب ناگوار داشته باشد: "خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان اکنون متحدین ما را آسیب رسانده و کسانی را خرسند خواهد ساخت که می خواهند به ما صدمه برسانند. خشونت‌ها که بر افغان‌ها تأثیر می‌گذارد، گسترده است و طالبان به شرایط به اصطلاح معاملۀ صلح پایبند نیستند. عواقب خروج قبل از وقت نیروهای ما از افغانستان بدتر از عواقب تصمیم خروج نیروهای ما از عراق توسط اوباما در سال ۲۰۱۱ خواهد بود."

سناتور مکانِلِ جمهوریخواه گفته است که کاهش ناگهانی نیروها یک پیروزی تبلیغاتی برای افراطیون و دست کشیدن از حمایت شریکان امریکا تلقی خواهد شد.

او افزود که با این اقدام، شبکه القاعده که از هم پاشیده و ضعیف شده به یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ دست خواهد یافت و پناهگاه خود برای حمله به امریکا را از نو سر و سامان خواهد بخشید.

XS
SM
MD
LG