لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

سفیر اتحادیه اروپا: گروه طالبان شانس حضور در نشست ژینو را از دست داد


شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر

اندراس وون برندت سفیر تازه اتحادیه اروپا در افغانستان گفته که اگر گروه طالبان سطح خشونت را در افغانستان کاهش می‌داد، امکان آن وجود داشت که این گروه در نشست ژینو دعوت شود.

او روز سه‌شنبه (۱۷ عقرب) به رسانه‌ها در کابل گفت که این برای این گروه فرصت مناسبی بود که خود را به جهان نشان دهد، اما این گونه نشد: "به باور من، این بسیار مهم است و همه اعضای نشست ژینو در این بخش تلاش کردند. این برای طالبان فرصت مناسبی بود که خود را برای جهان ثابت کنند. سطح خشونت در زمان کنونی برای ما این پیام را می‌رساند که طالبان نمی‌توانند در این نشست نماینده داشته باشند و این کار اکنون نمی‌شود."

وون برندت سطح خشونت در افغانستان را بلند خواند.

نشست کشورهای کمک‌کننده برای افغانستان در ژینو ماه آینده برگزار می‌شود.

حکومت افغانستان نیز از آمادگی کامل برای شرکت در این نشست خبر داده است.

حنیف اتمر سرپرست و نامزد وزیر وزارت خارجه افغانستان
حنیف اتمر سرپرست و نامزد وزیر وزارت خارجه افغانستان

حنیف اتمر سرپرست و نامزد وزیر خارجه این کشور دیروز دوشنبه در ولسی جرگه گفت که جامعه جهانی برای ادامه کمک‌ها به افغانستان، برای حکومت و گروه طالبان شرط هایی گذاشته که یکی از آنها برقراری آتش‌بس همه‌جانبه است.

آقای اتمر گفت که نگرانی این وجود دارد که جامعه جهانی دیگر به افغانستان کمک نکند.

با این همه صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت روی راهکاری برای نشست ژینو کار می‌کند: "ما با جامعه بین‌المللی بر روی طرحی برای ادامه کار مشترک کار کردیم که بر اساس آن جامعه بین‌المللی به حمایت از ما برای چهار سال آینده ادامه خواهد داد. در چند روز آینده گواه بزگزاری نشست ژینو خواهیم بود."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

به گفته آقای صدیقی در حالی که زمان برگزاری یک نشست مهم نزدیک است، اما طالبان به حملات خود ادامه داده و خشونت را تشدید کرده‌اند.

او تاکید کرد که افزایش خشونت‌ها افغانان را به روند صلح ناامید کرده است.

از سوی دگر طالبان تا پخش این گزارش در باره این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند، اما پیش از این بار مسئولیت افزایش خشونت را به عهده نیروهای امنیتی گذاشته بودند.

این در حالی است که به گفته منابع خبری، گروه طالبان حمله‌های خود را در چند شهر بزرگ افزایش داده و در تازه‌ترین مورد عصر روز سه‌شنبه به ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز حمله کرد.

XS
SM
MD
LG