لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

فیلیپو گراندی: میلیون‌ها افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند


 بیجاf شده‌گان داخلی در جوزجان
بیجاf شده‌گان داخلی در جوزجان

رئیس کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در چهارمین روز سفرش به افغانستان با نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان گفت که این کشور هنوز هم بالاترین میزان بی‌جاشدگان داخلی و مهاجر را در سطح جهان دارد.

فیلیپو گراندی روز سه‌شنبه (۲۷ عقرب) به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوهای صلح دوحه فرصتی تاریخی برای نجات جان انسان‌ها و بدبختی‌های بی‌جاشدگی فراهم کرده است.

او گفت که هم آیندۀ میلیون‌ها شهروند افغانستان و هم تعهد جامعۀ جهانی برای بازسازی و توسعۀ این کشور به نتیجۀ موفقیت‌آمیز این گفت‌وگوها بستگی دارد.

آقای گراندی افزود که او در نشست ژینو که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، سخنرانی می‌کند و به جهانیان خواهد گفت که هنوز هم میلیون‌ها شهروند افغانستان به شمول بی‌جاشدگان به کمک‌های بشری نیاز دارند: "من فکر می‌کنم پیامی که من به نشست ژینو انتقال خواهم داد این است که فراموش نکنید که در کوتاه مدت میلیون‌ها افغان به شمول بی‌جاشدگان به کمک‌های بشری نیاز دارند که شامل غذا، آب صحی، خدمات صحی و سرپناه می‌شود."

فیلیپو گراندی
فیلیپو گراندی

رئیس کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگی از پاکستان و ایران خواست که در روند اخراج مهاجرین افغانستان از حوصله کار گیرند، چون به گفتۀ او، خروج غیر داوطلبانۀ این مهاجرین کارایی نخواهد داشت و آنان دوباره مهاجر خواهند شد.

آقای گراندی از ادامۀ کمک‌های این سازمان به مردم افغانستان خبر داد و گفت که هدف از ادامۀ کار با دولت و سایر شرکای این سازمان تلاش برای یافتن راه‌حل‌های پایدار برای پناهندگان و میلیون‌ها بی‌جاشدۀ داخلی در افغانستان از جمله سرمایه‌گذاری پایدار در مناطق اولویت عودت و ادغام مجدد است.

او افزود که بیشتر بی‌جاشدگان داخلی نمی‌توانند که به محل اصلی زندگی‌شان برگردند و باید در راستای ساخت سرپناه و دیگر موارد مورد نیاز با آنان همکاری صورت گیرد.

بر اساس آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل در حال حاضر افغانستان بیش از ۴ میلیون بی‌جاشده دارد که تنها در سال جاری میلادی بیش از ۲۷۰ هزار شهروندان به دلایل مختلف از جمله بی‌جا شده‌اند.

این مقام عالی سازمان ملل پیش از این نیز با محمداشرف غنی رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، معاون نخست ریاست جمهوری و برخی وزرا و دیپلمات‌ها در بارۀ مشکلات بی‌جاشدگان، عودت‌کنندگان و مهاجرین افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

XS
SM
MD
LG