لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

پنتاگون: ۲هزار سرباز امریکایی تا ۱۵ جنوری افغانستان را ترک می‌کنند


نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده پیش از آن که قصر سفید را ترک کند، ۲هزار سرباز امریکایی را از افغانستان بیرون می‌کند.

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده حوالی ۱۲ دیشب به وقت افغانستان این موضوع را اعلام کرد.

به گفتۀ او، ایالات متحده شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را تا پانزدهم ماه جنوری ۲۰۲۱ از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ تن کاهش می‌دهد.

این اقدام پیش از مراسم سوگند وفاداری جوبایدن به‌عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده صورت می‌گیرد.

این مراسم در بیستم ماه جنوری برگزار خواهد شد.

میلر گف شمار نیروهای امریکایی در عراق نیز از ۳۰۰۰ به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

به گفتۀ او، این تصمیم بازتاب دهندۀ پالیسی ترمپ در مورد پایان بخشیدن موفقانه و مسئولانه جنگ‌ها در افغانستان و عراق و بازگرداندن نیروهای امریکایی به کشور‌شان است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ گفته است که ترمپ به وعده‌اش به مردم امریکا مبنی بر بیرون آوردن نیروهای امریکایی از مناطق جنگی عمل می‌کند.

اوبراین دیشب گفت، رئیس جمهور امیدوارست تا ماه می سربازان به‌گونۀ کامل و مصئون به خانه بازگردند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان چند ساعت پیش از اعلام پنتاگون گفت که کابل و متحدانش هنوز هم با تهدید هراس‌افگنان رو‌به‌رو هستند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری سه شنبه در نشست خبری گفت، بر اساس مشارکت با ایالات متحده و ناتو می‌کوشند، افغانستان به لانۀ امن تروریستان مبدل نشود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری

آقای صدیقی افزود: "ما هنوز هم مشترکاً با تهدید تروریزم رو به رو هستیم. القاعده، طالبان و ده‌ها گروه تروریستی دیگر با تأسف در خاک افغانستان همچنان حضور دارند. برای محو کلی این گروه‌ها و این که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریزم جهانی مبدل نشود، به این مشارکت تعهد داریم تا منافع مشترک ما تأمین شود و گروه‌های تروریستی هیچگاه نتوانند از افغانستان شرکای ما را مورد حمله قرار دهند."

آقای صدیقی ناوقت دیشب در حساب توییتر خود از مکالمۀ تیلفونی رئیس جمهور غنی با سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده و نیز رئیس کمیتۀ لوی درستیز‌های آن کشور خبر داد.

او نوشته است که تداوم حمایت نظامی معنی دار ایالات متحده از نیروهای افغان از مسائل مورد بحث دو طرف بود.

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو روز سه شنبه هشدار داد که ممکن این پیمان در بدل ترک زودهنگام افغانستان هزینۀ سنگین بپردازد.

او در یک اعلامیه افزود، افغانستان با خطر مبدل شدن دوباره به مکانی برای تروریستان بین‌المللی رو‌به‌رو است که به‌گفته‌اش با استفاده از آن حمله بر کشور‌های عضو ناتو را طرح‌ریزی و اجرا کنند.

به گفتۀ استولتنبرگ، ممکن است داعش، خلافت شکست خورده‌اش در سوریه و عراق را در افغانستان ایجاد کند.

وزیر دفاع جرمنی، از اعضای کلیدی ناتو نیز سه شنبه گفت که هرگونه تصمیم در مورد خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان باید مطابق شرایط گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنه گرت کرامپ کارانباوئر همچنان گفته است، نتایجی که از گفت‌و‌گو‌های صلح انتظار می‌رفت، تا کنون به دست نیامده است.

مچ مک کانل رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا دوشنبه شانزدۀ نومبر نسبت به سرعت بخشیدن روند خروج نیروها از افغانستان هشدار داد.

او در واکنش به طرح ترمپ در این مورد به مجلس سنا چنین گفت: "پیامد‌های خروج پیش از وقت امریکا از افغانستان احتمالاً حتی بدتر از خروج نیروها از عراق در سال ۲۰۱۱ توسط ادارۀ اوباما خواهد بود. اقدامی که سبب به پاخاستن گروه دولت اسلامی و مرحلۀ جدید تروریزم جهانی شد."

بر اساس موافقت‌نامۀ امریکا و طالبان، اگر این گروه به وعده‌هایش پایبند بماند، نیروهای امریکایی تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

قطع رابطۀ طالبان با تمامی گروه‌های هراس‌افگن از جمله شبکۀ القاعده بخش کلیدی موافقت‌نامه است.

اما وزارت دفاع ایالات متحده و سازمان ملل متحد پیش از این از ادامۀ رابطۀ طالبان با شاخۀ القاعده در شبه‌قارۀ هند خبر داده اند - آنچه که طالبان آن‌را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG