لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

گاردین درباره خروج احتمالی نصف نیروهای امریکایی از افغانستان نوشته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین در مورد خروج احتمالی نصف از نیروهای امریکایی از افغانستان نوشته است.

به نوشته روزنامه، اداره ترمپ در نظردارد که تا روی کار آمدن اداره جدید به رهبری جوبایدن، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را از ۴،۵۰۰ به ۲،۵۰۰ کاهش دهد.

گفته شده که اداره ترمپ ۵۰۰ تن از پرسونل نظامی امریکایی را از عراق هم بیرون خواهد کرد و شمار شان را به ۲،۵۰۰ خواهد رساند.

گاردین به نقل از منتقدان اداره ترمپ نوشته که خروج زودهنگام نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند توافق صلح با طالبان را لرزان کند و شورشیان را به این باور برساند که می‌توانند قدرت را بدست آورده و روحیه دولت افغانستان را بیشتر تضعیف کند.

روزنامه از میچ مکانل رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا هم یادآور شده که در جلسه دوشنبه سنا هشدار داده گفت، خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان متحدان امریکا را ناراحت خواهد کرد و افرادی را که برای امنیت ملی آن کشور آسیب می‌رسانند خرسند می‌کند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از آگاهان نظامی هم به رادیو آزادی گفت که خروج عجولانه نیروهای امریکایی دست بالاتر به طالبان در میز مذاکرات و میدان جنگ خواهد داد و آن‌ها را به این خواست‌شان که خروج نیروهاست نزدیک خواهد کرد.

از افتتاح مذاکرات بین افغان‌ها در دوحۀ قطر بیش از دو ماه می‌گذرد، اما دو طرف هنوز برسر چارچوپ برای آغاز گفت‌وگوها توافق نکرده‌اند.

  • فارن پالیسی

فارن پالیسی هم به خروج احتمالی نصف نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته و نوشته که مارک اسپر وزیر دفاع سابق امریکا که به تازگی از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور آن کشور برکنار شد، هیچگاهی به خروج زودهنگام نیروها از افغانستان موافق نبود.

فارن پالیسی گفته از دلایل برکناری اسپر هم همین موضوع بوده.

در ادامه می‌خوانیم که دونالد ترمپ در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ خود، جنگ عراق را یک اشتباه بزرگ خوانده بود.

او پس از رسیدن به قدرت، همواره از پنتاگون به خاطر هزینه‌های هنگفت جنگ امریکا در افغانستان و عراق به شدت انتقاد کرده.

فارن پالیسی نوشته اما هنوز روشن نیست که ترمپ این تصمیم را بخاطر عملی کردن وعده‌های کمپاین انتخاباتی ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اش گرفته یا این که برای پیروزی احتمالی‌اش در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا تلاش می‌کند.

XS
SM
MD
LG