لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

مسیر: پس از کاهش کمک‌های جهانی، افغانستان به هند و پاکستان تکیه می‌کند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

رونامه‌های چاپ امروز چهارشنبه (۲۸ عقرب) کابل بیشتر در مورد کاهش کمک‌های جامعه جهانی و سفر عمران خان، صدراعظم پاکستان به کابل مطالبی نوشته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است که پس از کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از این کشور، حکومت به کمک‌های هند و پاکستان تکیه می‌کند.

سرمقاله‌نویس مسیر افزوده است که اگر نیروهای امریکایی بیرون شوند و جامعه جهانی هم کمک‌هایش را کاهش دهد، دو هراس وجود دارد: یکی طالبان از لحاظ نظامی از حکومت قوی‌‌تر می‌شود و دوم زمانی که حکومت از لحاظ مالی ناتوان شود.

روزنامه همچنین تاکید می‌کند که باید به خارجی‌ها و همسایه‌های "ناکاره" تکیه نشود، زیرا به تعبیر نویسنده، این راه نجات حکومت نیست بلکه برای نجات افغانستان لازم است تا به مردم و تفاهم صلح تکیه شود.

نویسنده مسیر نوشته است اگر صلح نشود، نه هند و پاکستان و نه ایران افغانستان را نجات داده می‌توانند، بلکه جنگ بیشتر از این شدت می‌گیرد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح با اشاره به سفر عمران خان نوشته است، چنین سفرهای "تشریفاتی" مشکلات میان افغانستان و پاکستان را حل نمی‌کند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح افزوده است که هر چند عمران خان در زمان انتخابات سخنان جنجالی بیان کرده بود که سبب اختلاف میان دو کشور شده بود، اما به گفته نویسنده چنین سفرها تنها اعتماد نسبی را میان کشورها به میان می‌آورد.

نویسنده با اشاره به حمایت رئیس جمهور از حزب حرکت تحفظ پشتون‌ها نوشته است که پاکستان هم با جذب گلبدین حکمتیار و برخی احزاب دیگر تلاش می‌کند صلح را به منافع خود تمام کند.

  • هیواد

و روزنامه هیواد با اشاره به کمک‌های کشورهای عضو ناتو نوشته است ناتو به هیچ عنوان به فیصله غیر مسئولانه خروج نیروها از افغانستان هماهنگ نیست بلکه این سازمان می‌خواهد در شرایط کنونی در افغانستان بماند و به همکاری‌های نظامی و تدارکاتی‌اش در افغانستان شدت ببخشد.

به نوشته سرمقاله‌نویس کشورهای عضو ناتو وضعیت افغانستان را بهتر درک کرده می‌توانند ناتو می‌گوید، حالا هم به مبارزه جدی علیه تروریزم نیاز است و این مبارزه باید دوامدار باشد و این مبارزه باید بررسی شود.

سرمقاله‌نویس نوشته است، این مساله‌ای است که امریکا هم به آن متعهد است و همواره تاکید کرده است که علیه تروریزم باید مبارزه شود.

XS
SM
MD
LG