لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

واکسین کرونا؛ فایزر مدعی مصوونیت ۹۵ درصدی واکسین ساخته شده‌اش است


واکسین ساخته شده توسط شرکت فایزر
واکسین ساخته شده توسط شرکت فایزر

در حالی که شمار مصاب شدگان ویروس کرونا در جهان بر اساس معلومات پوهنتون جانز هاپکنز امریکا ناوقت دیشب به حدود ۵۵.۸ میلیون تن می‌رسید، تلاش‌های جدی برای تولید یک واکسین موثر و مثمر علیه این ویروس ادامه دارد.

شرکت بزرگ دواسازی فایزر امریکا می‌گوید، نتایج نهایی آزمایش مراحل اخیر واکسین ویروس کرونا نشان داده که این واکسین ۹۵ درصد موثر است و به نظر می‌رسد می‌تواند کهن سالان مصاب به کووید-۱۹ را که با خطر مرگ مواجه اند، حفاظت کند.

تلاش‌ها برای عرضه این واکسین به بازار جریان دارد.

آزمایش‌ها برای ساخت واکسین ضد ویروس کرونا توسط شرکت فایزر
آزمایش‌ها برای ساخت واکسین ضد ویروس کرونا توسط شرکت فایزر

تحلیل نهایی در مورد این واکسین یک هفته بعد از آن منتشر شد که آزمایش‌های ابتدایی نشان داد این واکسین بیش از ۹۰ درصد موثر است.

یک شرکت دیگر دواسازی امریکایی به نام مودرنا سه روز پیش معلومات ابتدایی در مورد واکسین خودش را منتشر کرد که موثریت آن هم بیش از ۹۰ درصد است.

این خبر در حالی منتشر شده که سازمان صحی جهان گفته است، به سبب محدودیت‌های وارده در اروپا، شمار مصاب شدگان جدید به کرونا در این قاره هفته گذشته برای اولین بار در سه ماه، سیر اندک نزولی را نشان داد ولی سیر صعودی در رقم جان باخته گان ناشی از کرونا ادامه دارد.

در این حال هزاران تن که از محدودیت‌های وارده به سبب کرونا در جرمنی خسته شده‌اند دیروز در برلین بدون ماسک به جاده‌ها برآمده و با پولیس که برای از هم پاشیده شدن آن‌ها از تانک‌های آبپاش استفاده کرد، درگیر شدند.

اعتراض‌ها بر ضد محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جرمنی
اعتراض‌ها بر ضد محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جرمنی

شمار زیاد در جرمنی از محدودیت‌های وارده حمایت کرده‌اند ولی یک اقلیت کوچک با این استدلال که گویا این محدودیت‌ها غیر قانونی است به طور منظم اعتراض‌شان را ابراز کرده‌اند.

این همه در حالی‌ست که شمار مصاب شدگان ویروس کرونا در جهان تا ناوقت دیشب بر اساس معلومات پوهنتون جانز هاپکنز امریکا به حدود ۵۵.۸ میلیون تن رسیده و رقم قربانیان آن به بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن می‌رسید.

XS
SM
MD
LG