لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

یک هفته پس از کشته شدن الیاس داعی؛ چرا عاملان قتل وی بازداشت نشده‌اند؟


محمد الیاس داعی
محمد الیاس داعی

درست یک هفته از کشته شدن الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند گذشت ولی حکومت تا حال موفق به شناسایی مرتکبین این حادثه نشده است.

خانواده الیاس داعی خبرنگار کشته شده‌ای رادیو آزادی در هلمند هنوزهم منتظر گرفتاری و مجازات قاتلان وی است.

از حمله که مسولیت آن را تاحال کسی نپذیرفته یک هفته گذشت و هنوز پیشرفتی در تشخیص هویت قاتلان صورت نگرفته است.

مدثر دعوت برادر جوان الیاس داعی خواهان مجازات مرتکبین این حادثه است، هرکسی که باشد: "خواست ما این است که قاتلان داعی شناسایی شوند، هر کسی که باشد. جانب حکومت باشد، طالبان یا هر کسی که باشد، قاتل واقعی باید پیدا شود. ما نمی‌خواهیم که دولت کسی را بگیرد، در رسانه‌ها ظاهر نموده و بگوید این قاتل داعی است. ثبوت باید ارایه شود و قناعت ما را حاصل کند."

بسم‌الله وطندوست مسول رادیوی "د ملت غژ" در کندرها ولایت همجوار هلمند، خواهان همکاری حکومت، طالبان و جامعه جهانی در یافتن قاتلان داعی شده است.

بسم‌الله وطندوست
بسم‌الله وطندوست

آقای وطندوست می‌گوید: "حمله بر شهید داعی را همه خبرنگاران و ادارات محلی، ملی و بین‌المللی محکوم کرده‌اند، تنها تقبیح کردن دردی کسی را دوا نمی‌کند. از حکومت، طالبان و جامعه جهانی می‌خواهیم افراد دخیل در قتل داعی را افشا کنند. برای محافظت خبرنگاران باید همه اقدام جدی و عملی کنند."

مجیب خلوتگر رئیس اداره رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید، خبرنگاران دیگر در هلمند نیز با تهدیدات مواجه اند.

آقای خلوتگر گفت: "گفته می‌شود خبرنگاران دیگر در هلمند هم مورد تهدید قرار داشته و امنیت آن‌ها تحت سوال قرار گرفته است. حتی شماری از خبرنگاران می‌خواهند از هلمند به ولایات دیگر بروند زیرا وضعیت هلمند خوب نیست. از دولت می‌خواهیم روی این موضوع تحقیقات جدی کند."

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

الیاس داعی پنج‌شنبه گذشته از اثر انفجار ماین مقناطیسی نصب شده در موترش کشته شد و برادرش مجتبی محمدی و دو تن دیگر در این حادثه زخمی شدند.

مجتبی می‌گوید، موتر داعی در حویلی منزل‌شان پارک بود و مدتی کوتاه بعد از ترک منزل منفجر شد. این که ماین مقناطیسی چی وقت، چگونه و توسط کی جابجا شده است، معلوم نیست.

مجتبی افزود: "موتر برادرم داعی صاحب در داخل حویلی منزل ما متوقف بود، موتر را نکشیده بود، چنین حادثه چرا صورت گرفت، این وضعیت تاچی وقت ادامه خواهد داشت، اگر امروز با ما این وضعیت شد فردا با کسی دیگر می‌شود، تحقیقات باید صورت گیرد."

شیر محمد اخندزاده نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه به روز سه‌شنبه در جلسه عمومی این جرگه گفت، هیچ کس تاحال برای تحقیقات قتل الیاس داعی اقدام جدی نکرده است.

وزارت داخله مانند هفته گذشته از آغاز تحقیقات سخن می‌گوید ولی نشانه‌ای از پیشرفت دیده نمی‌شود.

موتر الیاس داعی پس از انفجار
موتر الیاس داعی پس از انفجار

طارق آرین سخنگوی این وزارت می‌‌گوید، تشخیص و مجازات حمله کنندگان بر خبرنگاران برای‌شان اهمیت دارد.

آقای آرین گفت: "برای ما خیلی مهم است که عاملین قتل خبرنگاران باید مشخص شده و براساس قانون مجازات شوند، ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و تحقیقات ما ادامه دارد اگر پیشرفتی در زمینه صورت گرفت، جزییات آن را شریک می‌سازیم."

طالبان مسولیت حمله بر داعی را به دوش نگرفته و وعده همکاری در تحقیقات را داده‌اند.

پتریشا گاسمن مدیر بخش آسیای دیدبان حقوق بشر به رادیو آزادی گفته است، داعی به این نهاد گفته بود طالبان وی را تهدید به مرگ کرده بودند.

طارق آرین
طارق آرین

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله که طالبان را عقب حمله بر داعی می‌داند گفته است، با مرگ داعی شمار خبرنگاران کشته شده توسط طالبان به ۵۰ تن رسید.

کشورهای مختلف حمله بر داعی را محکوم کرده و آن را جنایت جنگی خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG