لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

نگرانی جرمنی از تصمیم ترمپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

حکومت جرمنی می‌گوید، از تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان نگران است.

دونالد ترمپ روز سه‌شنبه تایید کرد که شمار نیروهای امریکا تا نیمۀ جنوری سال ۲۰۲۱ در افغانستان به ۲،۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

جرمنی در کنار فرانسه، از تصمیم امریکا برای خروج سربازان این کشور از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی روز چهارشنبه (۲۸ عقرب) در نشست خبری در برلین گفت، این اقدام شتاب‌زده، موانع در برابر پروسۀ صلح افغانستان را افزایش خواهد داد.

هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی

وی می‌گوید: "ما به صورت مشخص از این نگرانیم که اعلام امریکا چه معنای در ‌بارۀ پیشرفت پروسۀ صلح افغانستان خواهد داشت. این که هر دو جانب پس از چند دهه منازعه دور میز مذاکره می‌نشینند و شروع کرده‌اند به گفتگوهای سازنده دقیقاً به معنای پایان کار نیست. و منصفانه است بگوییم که روند تازه آغاز شده. در برابر ما موانع زیادی وجود دارد و باید آن‌ها را برداریم، بی‌آنکه نیازی به افزایش موانع باشد. اما خروج شتاب‌زده از افغانستان این موانع را در بر خواهد داشت."

کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده یک روز پیشتر از این در (۲۷ عقرب) اعلام کرد که امریکا شمار نیروهایش در افغانستان را تا پانزدهم ماه جنوری ۲۰۲۱ از ۴،۵۰۰ به ۲،۵۰۰ تن کاهش می‌دهد.

میلر افزود که شمار نیروهای امریکایی در عراق هم از ۳،۰۰۰ به ۲،۵۰۰ تن کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری فعلی امریکا گفته که دونالد ترمپ به تعهدش برای شهروندان این کشور در مورد بیرون کردن نیروهای ایالات متحده از مناطق جنگی عمل می‌کند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در گفت‌وگوی اخیرش با سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته که حضور در افغانستان، تا هنگامی که نیاز است، باید ادامه یابد.

چندی پیش، ژان ایو لو دریان وزیر خارجۀ فرانسه از ایالات متحده خواست تا در مورد خروج نیروها از افغانستان و عراق، از عجله کار نگیرد.

پیش از اعلام پنتاگون، اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان در کابل گفت که از خروج نیروهای امریکایی نگرانی ندارد.

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان
اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان

آقای خالد می‌گوید: "اول مطمئین هستیم که تا هنوز احساس نکردم کسی از افغانستان بیرون می‌شود. تکرار می‌کنم، شاید در ارقام تغییری بیاید. ولی تشویشی هم نداریم و به دفاع مستقلانه از افغانستان حاضر استیم."

خبرگزاری اسوشتید پرس در این مورد نوشته که با تصمیم کاهش شمار نیروها در افغانستان دروازه‌ها برای جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا باز می‌شود تا واحد کوچکی مبارزه با تروریزم را در افغانستان مستقر کند.

XS
SM
MD
LG