لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

پومپيو در سفرش به اسرائیل از مناطق "اشغالی کرانۀ غربی" دیدن کرد


مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده
مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده

مایک پومپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز پنجشنبه(۲۹ عقرب) از مناطق اشغالی در کرانۀ غربی و ارتفاعات جولان دیدن کرد.

آقای پومپیو نخستین دیپلومات بلندپایۀ ایالات متحده است که از این مناطق دیدن می‌کند. این اقدام نمایانگر همبستگی مجدد ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل است.

پومپیو یک سال پیش اعلام کرد که واشنگتن شهرک‌سازی اسرائیل را در ساحاتی که در جنگ شرق میانه در سال ۱۹۶۷ تصرف کرده است دیگر مغایر قانون بین‌المللی نمی‌داند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل و حماکمیت‌اش را بر ارتفاعات جولان به رسمیت شناخته است. اسرائیل این ارتفاعات را در سال ۱۹۸۱ جز قلمروش ساخت اقدام که شمار کمی از کشورها پذیرفته اند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ
رئیس جمهور دونالد ترمپ

دیدار وزیر خارجۀ ایالات متحده از کرانه غربی و بلندی‌های جولان برخلاف سیاست گذشتۀ ایالات متحده است که مقام‌های بلندپایۀ حکومت آن کشور را از شهرک‌های اسرائیلی دُور نگهداشته.

فلسطینیان این شهرک‌ها را موانع سر راه ایجاد یک دولت آینده می‌پندارند.

اندکی پس از دیدار پومپیو از این ساحات، وزارت خارجۀ ایالات متحده اعلام کرد که محصولات از این شهرک‌های اسرائیلی با بر چسب "ساخت اسرائیل" شناخته خواهند شد.

فلسطینیان و بسیارها در جامعه بین‌المللی شهرک سازی اسرائیل را خلاف قانون بین‌المللی می‌دانند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته که تغییر در پالیسی برچسب زدن مطابق با رویکرد سیاست خارجی آن کشور مبتنی بر واقعیت است.

پومپیو پیش از آنکه به کرانۀ غربی برود با نتنیاهو دید و او از ترمپ به‌خاطر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به حیث پایتخت اسرائیل و حاکمیتش بر بلندی‌های جولان ستایش کرد

XS
SM
MD
LG