لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

کابل و اسلام آباد با هم توافقنامه امضا کردند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در هنگام دیدار با عمران خان صدراعظم پاکستان.
رئیس جمهور محمد اشرف غنی در هنگام دیدار با عمران خان صدراعظم پاکستان.

کابل و اسلام آباد در پیوند به موضوعات مختلف توافق‌نامه ای امضا کرده اند.

بر اساس این توافق‌نامه، دولت‌های افغانستان و پاکستان متعهد شدند که برای صلح و امنیت، توسعه اقتصادی و همکاری برای بازگرداندن پناهجویان افغان کار خود را ادامه دهند.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه‌ افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که این توافق‌نامه اصول اساسی صلح، امنیت، توسعه اقتصادی و ارتباطات میان مردم افغانستان، پاکستان و مناطق مختلف را تشریح می‌کند.

گران هیواد
گران هیواد

آقای هیواد گفت: "در سفر نخست وزیر پاکستان، عمران خان، سندی توافق شد که بر اساس آن روابط دوجانبه بین دو کشور گسترش یابد. هدف آن ایجاد دیدگاه مشترک برای صلح و ثبات در هر دو کشور و منطقه است. "

این توافق‌نامه از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول در مورد تصمیمات مشترک و قسمت دوم در مورد نحوه و زمان اجرای توافق‌نامه.

در این سند که نسخه‌ای از آن به رسانه‌ها رسیده، آمده است که روابط هماهنگ و دوستانه افغانستان با دیگر کشورها تهدیدی برای پاکستان نیست، اگرچه از کشور خاصی نام برده نشده است.

منظور او ممکن است روابط کابل و دهلی باشد.

نکته مهم دیگر این سند این است که دو کشور باید برای شناسایی و اقدام علیه مخالفان صلح و کسانی که با هم سازش ندارند یا روند صلح را تضعیف می‌کنند، همکاری کنند.

در این سند بر اهمیت صلح پایدار بین دو کشور و دستیابی به آن تاکید شده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که این سند صلح پایدار را مطابق با قانون اساسی، سیستمی که در آن حقوق زنان و مردان محافظت می‌شود ، به رسمیت می‌شناسد.

آقای گران افزود: "این سند بین مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسیده است و موضوعات اصلی آن شامل صلح، امنیت، همکاری اقتصادی و توسعه همکاری‌ها بین مردم است."

در این توافق‌نامه از پاکستان و افغانستان خواسته شد تا تجارت، روابط دولت با دولت، روابط میان مردم و روابط دوجانبه بین پایگاه‌های امنیتی دو کشور را تقویت کنند.

حل سریع مشکل پناهندگان مسئله دیگری است که در این سند ذکر شده است.

قرار است رئیس جمهور غنی سال آینده به اسلام آباد سفر کند، اما تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

نخست وزیر پاکستان عمران خان دیروز طی یک هیئت عالی رتبه پاکستانی به کابل آمد.

XS
SM
MD
LG