لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

وزارت داخله: شمار قربانیان حمله‌های راکتیِ کابل افزایش یافته است


آرشیف
آرشیف

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته که شمار قربانیان حمله‌های موشکی دیروز شنبه ( اول قوس) در کابل افزایش یافته است.

حمله‌های راکتی روز شنبه به کابل جان ۱۰ نفر را گرفت و ۵۰ نفر را زخمی کرد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان این حمله‌ها را «جنایت علیه بشریت» خوانده است.

آقای آرین گفت: "متأسفانه در این حملات ۱۰ غیرنظامی کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند که همه آن‌ها غیرنظامی هستند. تاکنون کسی در ارتباط با این حملات دستگیر نشده است، اما بخش کشفی و استخباراتی ما کار می‌کنند تا عاملان این رویداد را بازداشت کنند."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وزارت داخله گفته که این راکت‌ها از دو موتر باربری شهری در محل‌های "تهیه مسکن" و "بادام باغ" شلیک شدند.

این حمله‌ها پرسش‌ها و انتقادهای زیادی را برانگیخت. امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری که از یک ماه پیش مسئولیت عملیات تأمین امنیت پایتخت را برعهده گرفته، گفته که پرسش مطرح شده بی‌پاسخ نخواهد ماند.

آقای صالح در صفحه فیسبوکش نوشته: "پس از حمله راکتی بر شهر کابل مردم پرسیده‌اند دستگیر شده‌ها چه وقت اعدام می‌شوند؟ محکمه علنی چه وقت آغاز می‌گردد؟ چرا تلاشی و کنترل در دروازه‌های کابل درست نیست؟ این همه راکت و تجهیزات چگونه تا اینجا رسید؟ که‌ها در نتیجه این ناکامی مجازات می‌شوند؟ چرا هنوز با این گروه وحشی و قاتل مذاکره ادامه دارد؟ تشهیر منفی چه نتیجه داده است؟ چرا نیروهای افغانستان به حالت تهاجمی بر نمی‌گردند؟ هیچ یک ازین سوالات بی پاسخ نخواهد ماند."

با این حال، کارشناسان امنیتی این حمله را دلیلی بر ناکامی نهادهای امنیتی می‌دانند.

تمیم عاصی معاون پیشین وزارت دفاع می‌گوید، گروه‌های شورشی قصد دارند افغانستان را به سوریه دیگر تبدیل کنند.

آقای عاصی گفت: "استفاده از بی‌ام ۱۲ در کابل یک تاکتیک تازه است. طالبان و حامیان‌شان آمادگی برای یک پیروزی گرفته‌اند و جنگ را به شهرها کشانده‌اند و بیشتر پیروزی را می‌خواهند با وارد کردن تلفات به غیرنظامیان به دست آوردند. نسخه‌برداری از تاکتیک‌های داعش در سوریه و لیبیا است. متاسفانه آغاز لیبی و سوریه‌سازی افغانستان شروع شده. این پیام خوبی نیست. نشان‌دهنده ناکامی عمیق نهادهای کشفی و استخباراتی است و این نهادها به اصلاحات جدی و سراسری نیاز دارند."

تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان
تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان

از زمستان گذشته این سومین بار است که از یک محل مشخص و به روش مشابه، چنین حمله‌هایی صورت گرفته است.

حمله نخست در ۱۹ حوت پارسال همزمان با مراسم تحلیف رئیس جمهور و حمله دوم در ۲۸ اسد روز استقلال افغانستان از محله تهیه مسکن صورت گرفت.

وزارت امور داخله گفته که کمیته‌ ویژه‌ای برای بررسی این حمله تشکیل شده است. سخنگوی این وزارت تأیید کرده که «خلای امنیتی» وجود دارد، اما تأکید کرده که تلاش‌های جدی برای جلوگیری از چنین حمله‌ها و بازداشت عاملان آن روی دست است.

به گفته منابع این وزارت، این حمله‌ها بیانگر تاکتیک تازه‌ گروه طالبان است. سخنگوی وزارت داخله حمله‌های دیروز را هم کار گروه طالبان دانسته، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه هرگونه دخالت در این رویداد را رد کرده است.

مسئولیت حمله راکتی دیروز کابل را گروه داعش برعهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG