لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

کنفرانس ۲۰۲۰ افغانستان؛ "برخی کمک‌های تعهد شده کاهش خواهد یافت"


آرشیف
آرشیف

قرار است وزیران و نمایندگان حدود هفتاد کشور و سازمان‌های جهانی در کنفرانس مجازی که روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در ژینو برگزار می‌شود میلیارد‌ها دالر کمک برای حمایت پروژه‌های بازسازی در افغانستان تعهد کنند.

اما با اینکه اقتصاد آسیب پذیر افغانستان به کمک‌های خارجی به شدت نیاز دارد، پنج جهت اشتراک کننده به آژانس خبررسانی رویترز گفته اند که برخی از کمک‌های که قبلاً تعهد شده است کاهش خواهند یافت و یک سلسله شرط‌های سیاسی و حقوق بشری مطرح خواهند شد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود گفت که اقتصاد افغانستان به علت شیوع کووید-۱۹ امکان دارد امسال حداقل ۵.۵ فیصد منقبض شود.

در گردهمایی اخیر کشورهای کمک کننده در سال ۲۰۱۶ در بروکسل ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک با افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تعهد شد.

یک دیپلومات غربی به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که این کمک امکان دارد ۱۵ تا ۲۰ فیصد کاهش یابد چون کشورهای کمک کننده به علت شیوع کرونا خود با مشکلات روبرو اند.

قرار است رئیس جمهور اشرف غنی چهارچوب پلان صلح و انکشاف را به گردهمایی ارائه کند.

این پلان شامل تمویل پروژه‌های اساسی و حمایت از میلیون‌ها فرصت کار و شغل و ادارات دموکراتیک می‌باشد.

ناصر صدیقی یک مسئول ارشد وزارت مالیۀ افغانستان به آژانس خبررسانی رویترز گفته است که در این کنفرانس بیشتر روی این مسئله تمرکز خواهد شد که افغانستان بعد از دهۀ انتقال که در سال ۲۰۲۴ خاتمه می‌یابد خودکفا شود.

آذرخش حافظی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع کشورهای عضو سازمان ایکو
آذرخش حافظی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع کشورهای عضو سازمان ایکو

از سوی دیگر آذرخش حافظی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع کشورهای عضو سازمان ایکو به رادیو آزادی گفت که ادامۀ کمک جامعه جهانی با حکومت افغانستان مشروط به حکومتداری خوب و مبارزه با فساد اداری بوده است: "جامعۀ جهانی هم بخاطر سرمایه گذاری کلانی که در افغانستان کرده به ملت افغانستان متعهد است که کمک بکند. اما اینکه این کمک را از طریق حکومت می‌تواند اعتماد کند یا مستقیماً خودش از طریق موسسات غیردولتی این کار را می‌کند وابسته به این است که چقدر مبارزه در برابر فساد از نظر آنها قانع کننده بوده است."

طالبان که به این گردهمایی دعوت نشده اند باز هم از کشورهای امداد رسان خواسته اند که به کمک‌های بشری خود ادامه دهند و در عین حال حکومت رئیس جمهور غنی را به حیف ومیل کمک‌ها متهم کرده اند.

اندریاس براندت سفیر اتحادیۀ اروپا در این اواخر به رادیو آزادی گفت که اگر طالبان خشونت را کاهش می‌دادند امکان داشت که به کنفرانس ژینو دعوت شوند.

این درحالیست که با رکود گفت‌وگو میان طالبان و حکومت افغانستان در قطر رئیس جمهور ترمپ قرار است تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان را از ۴۵۰۰ سرباز به ۲۵۰۰ کاهش دهد.

گردهمایی ژینو زیر عنوان "کنفرانس ۲۰۲۰ افغانستان" به میزبانی حکومت افغانستان، فنلند و ملل متحد برگزار می‌شود.

قبل از کنفرانس سال ۲۰۱۶ در بروکسل، کنفرانس‌های دگر کشورهای کمک دهنده به افغانستان در سال‌های ۲۰۱۴ در لندن و ۲۰۱۲ در توکیو برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG