لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

"گروه۲۰" کشورهای فقیر را در تهیه واکسین ضد ویروس کرونا کمک می‌کند


اجلاس بیست اقتصاد بزرگ جهان "گروه۲۰" به میزبانی عربستان سعودی به گونه مجازی برگزار شد.
اجلاس بیست اقتصاد بزرگ جهان "گروه۲۰" به میزبانی عربستان سعودی به گونه مجازی برگزار شد.

رهبران بیست اقتصاد بزرگ جهان "گروه ۲۰" گفته اند از هیچ تلاش جهت یقینی سازی دسترسی عادلانۀ مردم سراسر جهان به واکسین ضد ویروس کرونا دریغ نخواهند کرد و کشورهای فقیر را که از این همه‌گیری آسیب زیاد دیده اند در این زمینه کمک می‌کنند.

این تعهد ناوقت دیشب در پایان اجلاس دو روزه رهبران کشورهای "گروه ۲۰" که به گونه مجازی از سوی عربستان سعودی میزبانی می‌شد، سپرده شد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی گفت: "ما توانستیم روحیه همکاری را که همیشه سنگ‌بنای موفقیت گروه ۲۰ بوده احیا کنیم. بیش از هر زمان دگر این همکاری برای مقابله با عواقب ناشی از ویروس کرونا و ساختن آینده‌ای بهتر برای مردم جهان مورد نیاز بود. ما امسال به موفقیت‌های زیادی دست یافته ایم. ما با ایستاده شدن در برابر چالش‌های ناشی از ویروس کرونا تعهدات خود را به هدف حفاظت جان مردم، کار و بار آنان و آسیب پذیرترین افراد بر جا کردیم."

در تفاهمنامۀ که در ختم این گفت‌وگوهای دیپلماتیک از راه دور منتشر شد یک نظر واحد و مشترک در باره بحث‌های که در دو روز جلسه صورت گرفت ارائه نشده است.

رهبران گروه ۲۰ در اعلامیه‌ای گفتند: "ما منابع تمویل نیازهای مالی صحی جهان در بخش‌های تحقیقات، انکشاف، تولید و عرضه واکسین‌های موثر و مطمین علیه ویروس کرونا را بسیج کرده ایم. ما از هیچ تلاش برای یقینی سازی دسترسی عادلانۀ تمام مردم جهان به این واکسین دریغ نخواهیم کرد."

واکسین ضد ویروس کرونا
واکسین ضد ویروس کرونا

در حالیکه کشورهای غنی جهان برنامه هایی را برای ارائه واکسین ضد ویروس کرونا در این کشورها طرح‌ریزی می‌کنند و امریکا قرار است در اوایل دسمبر چنین واکسین را عرضه کند، تحلیلگران هشدار داده اند که کشورهای در حال انکشاف شاید توان پرداخت میلیارد‌ها دالری را نداشته باشند که برای خرید این واکسین نیاز است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به روز شنبه گفت بحران ویروس کرونا امتحانی است برای کشورهای گروه ۲۰. او گفت هیچ پاسخ به بحران ویروس کرونا اگر جهانی نباشد، موثر تمام نخواهد شد.

تقاضاها از کشورهای گروه۲۰ در حال افزایش است تا یک خلاء ۴.۵ میلیارد دالری را پُر کنند که برای تطبیق یک برنامه خاص سازمان صحی جهان جهت دسترسی همه به واکسین ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

ولی در اعلامیۀ نهایی اجلاس دو روزه کشورهای گروه۲۰ ناوقت دیشب (۲۲ نومبر) به وضاحت گفته نشده که مصارف در دسترس قرار دادن عادلانه واکسین ویروس کرونا به همه جهانیان چگونه و توسط کی‌ها ارائه خواهد شد.

قابل ذکر است که بیش از ۵۸ میلیون تن در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و حدود یک میلیون و چهارصد هزار تن از اثر آن جان داده اند.

XS
SM
MD
LG