لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

فرانسه، بریتانیا و جرمنی: ایران از تخطی در توافق هسته‌ای دست بردارد


آرشیف، تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز
آرشیف، تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز

کشورهای اروپایی که با ایران توافق هسته‌یی امضا کرده‌اند، از آن کشور خواسته اند تا از تخطی در توافق دست بردارد.

وزیران خارجه بریتانیا، جرمنی و فرانسه سه کشور امضا کننده توافق ۵ سال پیش با ایران، نشست اضطراری را دوشنبه (۲۳ نومبر) در برلین برگزار کردند. حل اختلاف‌ها با ایران روی توافق بحث اصلی بود.

اندریا ساسی سخنگوی وزارت خارجۀ جرمنی دوشنبه گفت، کشورش با متحدان به صورت مشترک از ایران می‌خواهد تا تخطی‌ها از توافق هسته‌یی را کنار بگذارد و تعهداتش را به صورت کامل عملی کند.

وی می‌گوید: "از دید ما، ایران به صورت منظم از برنامه مشترک عمل، تخطی می‌کند. با شرکای ما، به ویژه شرکای اروپای ما به صورت جدی از ایران می‌خواهیم که تخطی از توافق را کنار بگذارد و به تمامی تعهدات تخنیکی‌اش عمل و آن را سر از نو تطبیق کند. در نشست روی برنامه راکتی ایران و نقش منطقه‌یی این کشور هم بحث شد."

تاسیسات هسته‌یی ایران
تاسیسات هسته‌یی ایران

نشست دوشنبه (۲۳ نومبر) درست چند روز پس از آن برگزار شد که اداره بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد که ایران به سنترفیوژهایش، گاز تزریق کرده است.

این اداره اقدام ایران را خلاف محدودیتی دانسته که برای آن کشور تعیین شده بود.

فرانسه، بریتانیا و جرمنی، هفته گذشته هم در یک اعلامیه مشترک از فعالیت‌های هسته‌یی اخیر ایران ابراز نگرانی کردند. این سه کشور همچنان از تهران خواستند تا به تعهداتش عمل کند.

در تهران، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به نگرانی‌های بریتانیا، فرانسه و جرمنی گفته است، انتظار دارد قدرت‌های بزرگ جهان باز هم توافق پنج سال پیش را به صورت کامل به اجرا بگذارند و به تعهدات‌شان عمل کنند.

تهران و قدرت‌های جهان در سال ۲۰۱۵ توافقی را امضا کردند که در نتیجه، ایران فعالیت‌های هسته‌یی اش را محدود می‌کند و تحریم‌ها بر آن کشور کاهش می‌یابد. امریکا از این توافق بیرون شده.

XS
SM
MD
LG