لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

مسیر: کابل بار دگر به اسلام‌آباد "امتیاز یک‌جانبه" می‌دهد


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

رونامه‌های چاپ امروز چهارشنبه (۵ قوس) کابل بیشتر نشست بین‌المللی ژینو و جلب کمک‌های جامعه جهانی، عفو زندانیان پاکستانی در افغانستان و پیشرفت روند صلح را بررسی کرده اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر فرمان محمداشرف غنی برای عفو زندانیان پاکستانی در افغانستان را "نرمش" حکومت آقای غنی در برابر پاکستان دانسته و آن را "نشانه‌ای از معامله رئیس جمهوری" افغانستان با حکومت پاکستان خوانده است.

سرمقاله‌نویس افزوده است که پس از سفر عمران خان، صدراعظم پاکستان به کابل، روشن شد که کابل بار دگر به اسلام‌آباد "امتیاز یک‌جانبه" می‌دهد.

به باور نویسنده، رهایی زندانیان پاکستانی به فرمان رئیس جمهوری، سند رسمی دوجانبه‌ای که در جریان سفر آقای خان به کابل امضا شد را بیانگر سیاست خارجی حکومت آقای غنی و مبتنی بر "امتیازدهی یک‌جانبه افغانستان به پاکستان دانسته است.

مسیر مدعی است که پیش از این هم چنین امتیازات مشابهی به پاکستان داده شده بود، اما پاکستان تنها شعار داده و به آن عمل نکرده است. به نظر روزنامه، آقای غنی باور دارد که با امتیاز دادن به پاکستان می‌تواند حمایت آن کشور را در مورد صلح به دست آورد، چیزی که روزنامه آنرا "اشتباه" می‌داند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود تأکید جامعه جهانی بر حل مسالمت‌آمیز جنگ افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهه این کشور را بررسی کرده است. به نظر روزنامه، اظهارات متحدان بین‌المللی افغانستان در کنفرانس ژینو نشان داد که آنها همچنان متحد و یک‌دست هستند.

کنفرانس ژینو به هدف جلب کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان در ۲۳ و ۲۴ نومبر با حضور نمایندگان ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین‌المللی به صورت مجازی برگزار شد. در این کنفرانس کمک ۱۲ میلیارد دالر در چهار سال آینده به افغانستان اعلام شد.

سرمقاله‌نویس هشت صبح کمک‌های اعلام شده در این کنفرانس را پیام روشنی به گروه طالبان دانسته است. به نظر روزنامه، اگر این گروه به دنبال کسب مشروعیت است، باید قوانین و شرایط جهانی را بپذیرد.

به باور نویسنده هشت صبح، حالا که جهانیان به حکومت افغانستان اعتماد کرده‌اند و به طور مشروط کمک‌های زیادی را تعهد کرده‌اند، حکومت افغانستان باید اعتماد آنها را نگهدارد و این پول را به جیب‌های شخصی نیندازد.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در سرمقاله خود به نقل از منابعی نوشته که برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در قطر میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان تصمیم‌هایی اتخاذ شده که باعث پیشرفت در گفت‌وگوها می‌شود.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که منبعی به اطلاعات روز گفته است که محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با این تصمیم‌ها موافقت ندارد. به نوشته روزنامه، به همین دلیل معصوم ستانکزی، رئیس و سلام رحیمی عضو هیئت گفت‌وگو کننده دولت را به کابل خواسته است.

هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان از دو ماه بدین‌سو در دوحه بر سر طرزالعمل این مذاکرات بحث کردند. حالا گفته می‌شود که هر دو طرف به توافق بر سر این طرزالعمل نزدیک شده‌اند. تا حال هیچ منبعی به صورت رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG