لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

افزایش تلفات انفجارهای مرگبار در بامیان به ۱۵ کشته و ۶۰ زخمی رسید


زخمی‌های انفجارهای مرگبار در بامیان
زخمی‌های انفجارهای مرگبار در بامیان

تلفات انفجارهای مرگبار بامیان افزایش یافته است. مقامهای محلی می‌گویند شمار کشته شدگان به ۱۵ نفر و تعداد زخمیان به ۶۰ نفر رسیده است.

حوالی ساعت ۴:۴۰ دقیقه بعد از ظهر سه‌شنبه دو انفجار پی‌هم شهر بامیان را تکان داد. این انفجارها پانزده نفر را کشت و ۶۰ نفر را زخمی کرد.

علی جمعه یکی از زخمیان در شفاخانه ولایت بامیان است که پایش به شدت آسیب دیده. او از چگونگی وقوع این انفجارها می‌گوید: "من دیروز بازار پشت سودا آمده بودم. از کوچه شفاخانه رد می‌شدم که صدای بسیار بلند آمد. به پایم چره خورد. آنجا خیلی نفر زیاد افتاده بودند. من خودم به چشمم دیدم که کشته هم زیاد بود. زخمی که بیش از حد بود. خیلی صدای انفجار بالا بود و تمام جای را دود گرفته بود."

یکی از زخمی‌های انفجارهای مرگبار در بامیان
یکی از زخمی‌های انفجارهای مرگبار در بامیان

شاهدان عینی در شفاخانه بامیان شمارکشته‌شدگان را ۱۸ تن و زخمیان را ۶۳ تن می‌گویند. آنان وضعیت برخی از زخمیان را وخیم توصیف می‌کند.

عبدول دانشیار شاهد عینی در شفاخانه بامیان می‌گوید. "متاسفانه وضعیت تعداد زخمیان بسیار وخیم است. نیاز جدی است که آنها به کابل انتقال داده شوند؛ چون بامیان ظرفیت رسیدگی به همه زخمیان را ندارد".

مقام‌های محلی ولایت بامیان می‌گویند این رویداد ناشی از انفجار دوم بمب کارگذاری شده در مرکز شهر بامیان بوده است.

عبداللطیف عظیمی، سخنگوی والی بامیان به رادیو آزادی گفت که در این رویداد ۱۵ تن کشته و ۵۹ تن دیگر زخمی شدند. به گفته ویی دو نفر زخمیان از نیروهای امنیتی بقیه همه غیرنظامی و از جمله سه زن و کودک هستند.

تصویر پس از انفجا مرگبار در بامیان
تصویر پس از انفجا مرگبار در بامیان

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته، اما مسئولان محلی ولایت بامیان از بازداشت دو تن در پیوند به انفجارهای دیروز در این ولایت خبر می‌دهند.

سخنگوی والی بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اداره محلی بامیان تلاش دارد که تمام عاملان این رویداد ها را به پنجه قانون بسپارد. تا هنوز دو تن از عاملین انفجارها گرفتار شدند. دو تنی که گرفتار شده‌اند، از بیرون بامیان هستند و جزئیات و مشخصات آنها بعداً شریک خواهد شد."

گروه طالبان گفته که انفجارهای دیروز شهر بامیان کار این گروه نبوده است.

این انفجارها در ولایت بامیان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان این حمله را محکوم کرده است. ارگ در اعلامیه‌ای به نقل از آقای غنی نوشته که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی اخیراً با افزایش خشونت در کشور، غیرنظامیان را هدف قرار داده و تأسیسات عام‌المنفعه را تخریب می‌کنند.

این انفجارها یکی از آرام‌ترین ولایتهای افغانستان را هدف قرار داده است. در دو دهۀ اخیر چنین رویدادی در بامیان اتفاق نیفتاده بود. این انفجارها باعث نگرانی امنیت از کشیده شدن امنی به این ولایت شده است.

XS
SM
MD
LG