لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

خانواده الیاس داعی: حکومت هنوز درباره پرونده‌ قتل او خاموش است


 الیاس داعی، خبرنگا رادیو آزادی که در هلمند کشته شد.
الیاس داعی، خبرنگا رادیو آزادی که در هلمند کشته شد.

خانواده الیاس داعی، خبرنگار فقید رادیو آزادی در هلمند، می‌گوید که دولت هنوز درباره پرونده‌ قتل او خاموش است.

با گذشت نزدیک به دو هفته از قتل الیاس داعی، خبرنگار پیشین رادیو آزادی در هلمند، تا اطلاع دقیقی در باره‌ قتل او در دست نیست.

الیاس داعی در نتیجه‌ انفجار بمب جاسازی شده در موترش در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در ۱۲ عقرب کشته شد.

مزمل شکری، برادر الیاس داعی، روز چهارشنبه به رادیوی آزادی گفت که مسئولان امنیتی هنوز نتایج تحقیقات خود درباره قتل برادرش را با او و خانواده‌اش در میان نگذاشته‌اند.

آقای شکری افزود: "دولت تا به حال در باره قاتلان داعی چیزی با ما در میان نگذاشته است. همچنین درباره پیشرفت پرونده و این‌که در مورد چه کسی شک دارد، چیزی نگفته است. آنان (دولت) در این‌جا استخبارات دارد، باید تحقیق و بررسی کند، اما تا به حال چیزی با ما شریک نساخته است."

الیاس داعی، خبرنگا رادیو آزادی که در هلمند کشته شد
الیاس داعی، خبرنگا رادیو آزادی که در هلمند کشته شد

آقای شکری گفت که دولت و مقامات امنیتی باید قاتل برادرش را بر اساس شواهد معتبر بازداشت کنند تا خبرنگارانی که در هلمند در معرض تهدید هستند، احساس امنیت کنند و به این فکر باشند که مرجعی برای بازپرسی وجود دارد.

در همین حال، زین‌الله ستانکزی، رئیس شبکه‌ خبرنگاران آزاد در ولایت هلمند گفت که نه تنها دربار پرونده‌ قتل الیاس داعی، بلکه به دیگر پرونده‌های قتل خبرنگاران نیز رسیدگی نشده است. او این وضعیت را نگران‌کننده دانست.

آقای استانکزی افزود: "خبرنگاران و سایر فعالان کشته می‌شوند، اما هیچ بازجویی صورت نمی‌گیرد. ما قبلاً این تجربه را داشتیم که درباره‌ پرونده‌های قتل خبرنگاران کشته شده تحقیق نشده و قاتل آنها مجازات نشده‌اند. ما از این بابت نگران هستیم. خواست ما این است که دولت باید در تحقیق این گونه موارد جدی باشد."

آقای استانکزی گفت: "در حالی که موتر الیاس داعی دو روز قبل در خانه او پارک شده بود و نهادهای کشفی تا به حال باید در این مورد تحقیق می‌کردند."

مقامهای محلی ولایت هلمند از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند. اگرچه فرمانده پولیس و والی هلمند و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان وعده صحبت دادند، اما سرانجام حاضر به گفتگو نشدند.

پیش از این وزارت داخله‌ افغانستان گفته بود که پرونده قتل الیاس داعی در دست بررسی است، اما تا به حال جزئیات بررسی خود را منتشر نکرده است.

تا به حال هیچ فرد یا گروهی مسئولیت قتل آقای داعی را به عهده نگرفته، اما گروه طالبان به رادیوی آزادی گفته که در این باره بررسی می‌کند.

قتل الیاس داعی با واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون کشور مواجه شد.

XS
SM
MD
LG