لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

اتحادیه اروپا: نشست ژنیو نشانۀ حمایت از جمهوریت و ارزش‌های ملل‌متحد بود


کنفرانس ژنیو-۲۰۲۰ درباره افغانستان
کنفرانس ژنیو-۲۰۲۰ درباره افغانستان

اتحادیه اروپا کنفرانس ژنیو در بارۀ افغانستان را حمایت آشکار از جمهوریت و ارزش‌های ملل‌متحد عنوان می‌کند.

رولاند کوبیا نمایندۀ اتحادیه اروپا می‌گوید، کنفرانس ژنیو یک نشانۀ نیرومند و آشکار برای حمایت از جمهوریت، ارزش‌های ملل‌متحد، حقوق برای همه و آتش‌بس فوری را نشان داد.

آقای کوبیا در تویت دیروز (چهارشنبه ۲۵ نومبر) خود گفت که اعلامیه پایان کنفرانس موقف رسمی جهان نسبت به افغانستان را نشان می‌دهد.

در اعلامیۀ پایانی این نشست حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی تعهد کردند که برای تقویت یک افغانستان با اقتدار، متحد، مردم‌سالار و مسالمت‌آمیز مشارکت خود را تجدید می‌کنند. افغانستانی که در راستای شگوفایی و اتکا به خود به نفع همه افغان‌ها باشد.

کنفرانس ژنیو در چهار سال آینده ۱۳.۲ میلیارد دالر کمک به افغانستان را تعهد و از سند چهارچوب دولت افغانستان برای مصالحۀ ملی و انکشاف نیز حمایت کرد.

از جمله اتحادیۀ اروپا تعهد کرد که ۱،۲ دالر با افغانستان کمک می‌کند.

حنیف اتمر وزیرخارجۀ افغانستان گفت، این کنفرانس با موفقیت انجام و اهداف آن برآورده شد.

آقای اتمر می‌گوید: "اول، ما روی یک برنامۀ سیاسی و توسعه‌ای توافق کردیم که در یک سند توضیح شده. چهارچوب توسعه‌ی ملی و صلح افغانستان. دوم، ما روی چهارچوب مشارکت توافق کردیم که در آن مکلفیت‌ها و تعهدات دوجانبه توضیح داده شده و آخرین این‌که ما فهرست شگفت‌انگیز تعهدات را بدست آورده‌ایم که نشان دهندۀ سخاوتمندی، تعهد و همبستگی حمایتی شرکای بین‌المللی ماست."

حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان
حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان

از سوی دیگر ویلی سکینری وزیر انکشاف همکاری و تجارت فنلند که او هم میزبان کنفرانس بود گفت که تعهد پایدار با افغانستان صورت گرفت.

دیبرا لاینز نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان با اشاره به تجدید مشارکت و همکاری جامعۀ جهانی با افغانستان روی حساب‌دهی بیشتر تاکید کرد.

وزیر خارجۀ امریکا هم در پیام خود به کنفرانس روی اصلاحات و مبارزه علیه فساد در افغانستان تاکید کرد.

مایک پومپیو گفت که نتیجۀ مذاکرات صلح روی حمایت آینده از افغانستان تاثیرگذار خواهد بود.

کنفرانس دو روزۀ "افغانستان ۲۰۲۰" در ژنیو با اشتراک نمایندگان ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین‌المللی به میزبانی افغانستان، فنلند و ملل متحد برگزار شد.

XS
SM
MD
LG