لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

ناتو: بیرون کردن نیروهای آلمانی از کندز برای استفادۀ بهتر از آن‌هاست


سربازان آلمانی کندز
سربازان آلمانی کندز

یکی از مقام‌های ناتو می‌گوید که بیرون کردن نیروهای آلمانی از کندز بخاطر استفادۀ بهتر از این نیروها است.

به دنبال گزارش‌ها دربارۀ بیرون شدن نیروهای آلمانی از کندز یک مقام ناتو به رادیو آزادی می‌گوید که این کار برای استفادۀ بهتر از این نیروها صورت گرفته است.

این مقام ناتو که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود می‌گوید که این گام در نتیجۀ تلاش‌های از پیش برنامه ریزی شده برای استفادۀ بهتر نیروهای ماموریت حمایت قاطع برداشته شده است تا با آن مأموریت مشوره‌دهی، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌گونۀ بهتر تنظیم شود.

سربازان آلمانی در افغانستان
سربازان آلمانی در افغانستان

این مقام ناتو نقش نیروهای آلمانی را در افغانستان و موثریت و ثبات نیروهای امنیتی افغانستان مهم و برجسته می داند اما می‌گوید "تمامی این اصلاحات و جابجایی نیروها در مشاوره و هماهنگی کامل متحدان و شرکا صورت می‌گیرد. "

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی فرماندهی عملیات‌های مشترک آلمان گزارش داده بود که این کشور روند بیرون کردن حدود ۱۰۰ نیرو‌اش را از پایگاهی در کندز آغاز کرده است.

این سخنگوی نیروهای آلمانی می‌افزاید:‌ "اگر در آینده به مشاوران نظامی در این ولایت نیاز پیدا شود آنان از حدود هزار نیروی آلمانی مستقر در مزار شریف به آن‌جا خواهند فرستاد."

در همین حال عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز در گفتگو با رادیو آزادی نقش نیروهای آلمانی را در مشوره دهی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان مهم می‌داند اما می‌گوید که در سال‌های اخیر تمامی عملیات‌های نظامی به گونۀ مستقلانه از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در کندز به پیش برده می‌شوند.

عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز
عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز

آقای مرادی می‌افزاید: "در این اواخر هنگامی که مخالفان بر ولسوالی‌های خان آباد، امام صاحب، دشت ارچی و همچنان چهار طرف مرکز حمله کردند نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان این حملات را به عقب زدند. تمام قوت‌های دفاعی افغانستان در کندز از هرنوع تهدیدات جلوگیری می‌کنند و آماده‌گی عام و تام دارند."

این مقام ناتو در گفتگو با رادیو آزادی این را روشن نمی‌سازد که این صد نیروی آلمانی به کجا فرستاده خواهند شد – به پایگاه نیروهای آلمانی در مزار شریف و یاهم بیرون از افغانستان به کشور شان.

پیش از این گزارش شده است که این اقدام آلمان ربطی به گفته‌های اخیر آقای ترمپ مبنی بر کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان؛ ندارد و این اقدام پیش از این در اواخر تابستان از سوی ماموریت حمایت قاطع در کابل برنامه‌ریزی شده بود.

انگریت کرامپ کارن بایر وزیر دفاع آلمان به روز سه شنبه گفته این کشور می‌خواهد در روزهای نزدیک جزئیات بیش‌تری دربارۀ بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان بداند تا روشن شود که ایالات متحده امریکا چه شمار نیروهایش را از کدام بخش‌های افغانستان می‌خواهد برون کند، و این کاهش چه تاثیر بر ماموریت نیروهای آلمانی خواهد داشت.

زنگ خروج ناتو از افغانستان؛ نیروهای آلمانی از کندز خارج می‌شوند

خروج نیروهای آلمانی از کندز رابطۀ مستقیم با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان دارد چون نیروهای امریکایی عقبۀ اساسی لوژستیکی و حمایت هوایی نیروهای دیگر اعضای ناتو را در افغانستان فراهم می‌کند.

با این حال تمیم عاصی رئیس انستیتیوت مطالعات صلح و جنگ و معین پیشین وزارت دفاع باور دارد که بیرون کردن نیروهای آلمانی از کندز می‌تواند رابطۀ مستقیم با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان داشته باشد.

آقای عاصی دلیل این کار را چنین توضیح می‌دهد: "خروج نیروهای آلمانی از کندز رابطۀ مستقیم با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان دارد چون نیروهای امریکایی عقبۀ اساسی لوژستیکی و حمایت هوایی نیروهای دیگر اعضای ناتو را در افغانستان فراهم می‌کند. با کاهش آنان حمایت‌ها کم می‌شوند و نیروهای اعضای دیگر ناتو از بیزهای (پایگاه ها) خورد می برآیند و در بیزهای کلان جا به جا می‌شوند."

با این همه ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ناوقت روز سه شنبه درسخنرانی در نشست ژنو گفت که آنان به عنوان بخشی از روند صلح حضور نیروهای ناتو را در افغانستان به میزان قابل توجه تنظیم کرده‌اند اما آنان به آموزش؛ مشورت‌دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو

به گفتۀ آقای استولتنبرگ آنان تعهد کرده‌اند که نیروهای افغان را تا سال ۲۰۲۴ حمایت مالی کنند و اجازه ندهند که افغانستان بار دیگر به لانۀ هراس افگنان بین المللی مبدل شود.

آلمان پس از ایالات متحدۀ امریکا دومین کشوری است که بیشترین نیروی نظامی را به افغانستان فرستاده است.

بربنیاد این گزارش این کشور همین اکنون ۱۲۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد.

این کشور در حالی از بیرون کردن نیروهایش در کندز خبر می‌دهد که پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده امریکا گفته بود که تا ماه جنوری ۲۰۲۱ شمار سربازان نیروهای امریکایی را در افغانستان به ۲ هزار ۵۰۰ تن کاهش خواهد داد.

گزارش: راتب نوری

XS
SM
MD
LG