لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

در "شیوه فروش تابوت‌‌ها در کابل" تغییری ایجاد نشده است


یک تابوت‌فروشی‌ در شهر کابل
یک تابوت‌فروشی‌ در شهر کابل

تابوت‌فروشی‌های کابل به مانند پیش؛ اکنون نیز با به نمایش گذاشتن تابوت ها و نصب عکس آن در لوحه‌های شان تابوت می‌فروشند.

پیش از این معاون نخست ریاست جمهوری گفته بود که تابوت‌فروشی‌ ها اجازه نمایش تابوت و نصب عکس آن را در لوحه‌ها ندارد- آن‌چه که از دید برخی‌ها در روزهای اخیر به دلیل ناامنی‌ها و گسترش ویروس کرونا بازار گرمی دارد.

محمد رفیع ۳۰ ساله؛ در دکان تابو‌ت‌سازی کار می‌کند؛ ۹ سال می‌شود که با ساخت‌وساز تابوت؛ شب‌و روز‌اش را سپری می‌کند.

او می‌گوید: "در دو و یک تابوت؛ ۴ صد یا ۵ صد رپیه می‌ماند آن را هم بسته کنند و نمانند؛ چرا که می‌گویند مردم تیر می‌شوند و از تابوت می‌ترسند. مردم از وحشت نمی‌ترسند؟ از این که هر طرف راکت می‌زنند از آن نمی‌ترسند؟ از وضعیت که در پوهنتون کابل شد و راکت‌های که در خانه‌های مردم اصابت کرد از آن نمی‌ترسند از ۴ دانه تابوت می‌ترسند؟ "

یک تابوت‌فروشی‌ در شهر کابل
یک تابوت‌فروشی‌ در شهر کابل

عبدالمتین نیز تابوت‌های ساخته شده از سوی دگران را می‌فروشد. او که در یکی از پس‌کوچه‌های شوربازار شهر کابل دکان دارد می‌پذیرد که دیدن تابوت بر روان مردم تاثیر منفی برجا می‌گذارد.

او می‌گوید: "مردم‌ها و کسانی که از سرک می‌گذرند از تابوت می‌ترسند آنان هنگامی که تابوت را در پشت دکان می‌بینند از آن هراس دارند اما ما در پس‌کوچه (دور از دید مردم) تابوت می‌فروشیم "

پیش از این امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری پیش از این به تاریخ ۲۹ عقرب، روز پنج‌شنبه هفته گذشته به تمامی فروشنده‌گان وسایل کفن و دفن چهل و هشت ساعت فرصت داده بود تا لوحه های شان را عوض کنند و ساده بدون عکس بنویسند.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری

آقای صالح این را نیز گفته بود که فروشنده‌گان تابوت ها و دیگر وسایل مربوط آن را نباید در چشم دید مردم بگذارند.

او از بهر این که به روان مردم آسیب نرسد دست به این اقدام زده بود.

اما اکنون که یک هفته از این تصمیم‌ می‌گذرد، دیده می‌شود این تصمیم تاکنون درست عملی نشده است و هنوزهم در این دکان‌ها تابوت به نمایش گذاشته می‌شود.

از سویی شاروالی کابل می‌گوید که با آن فروشنده‌گان وسایل کفن و دفن که به این فیصله عمل نکنند برخورد خواهد شد.

نعمت‌الله بارکزی مسئول نشرات شاروالی کابل در این باره به رادیو آزادی گفت: "دکان‌های تابوت می‌فروشند به هیچ عنوان نباید تابوت‌های خود را در معرض نمایش قرار دهند. دکان‌ها و یا مغازه‌هایی که در این مورد تخطی می‌کنند شاروالی کابل بسیار جدی با‌ آنان برخورد می‌کند و در عین حال از شهروندان می‌خواهیم که در این راستا با ما هم‌کار باشند و در صورت دیدن تخلف با نمبر ۱۵۵ که پل ارتباطی میان شهروندان و شاروالی کابل است؛ با ما در تماس شوند. "

مسئولان حکومتی در حالی دست به چنین اقدام زده‌اند که از دید برخی پزشکان نیز دیدن تصویرهای قبر و تابوت تاثیر منفی بر روان مردم می‌رساند.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG