لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

سرپیچی برخی از نهادهای تحصیلی از تصمیم تعطیلی کابینه افغانستان


محصلین پوهنتون در افغانستان
محصلین پوهنتون در افغانستان

تعطیلی نهادهای تحصیلی به علت سردی هوا و موج دوم ویروس کرونا؛ تصمیمی که با سرپیچی برخی نهادهای تحصیلی خصوصی همراه شده است.

به اساس تصمیم مشترک وزارت تحصیلات عالی و وزارت معارف کشور، تمامی نهادهای تحصیلی به شمول از خصوصی و دولتی، از هشتم قوس تا پانزدهم حوت سال روان خورشیدی، تعطیل شده و پوهنتون‌ها درس‌های شان را به‌گونه آنلاین پیش می‌برند.

با اینکه به اساس تصمیم کابینه، از روز شنبه هفته نو باید تمامی پوهنتون‌ها تعصیل شوند و درس‌های شان را به‌گونه آنلاین ادامه دهند، اما برخی دانشجویان پوهنتون‌های خصوصی می‌گویند که درس‌های‌شان به شکل حضوری جریان دارند و برای شان گفته شده تا فیس کامل این سمستر را نیز بپردارند.

وحید خطیبی و نقیب‌الله محمدی دانشجویان یکی از پوهنتنون‌های خصوصی استند که می‌گویند تا کنون هیچ تصمیمی مبنی بر رخصت شدن پوهنتون شان گرفته نشده است.

آرشیف، محصلین پوهنتون کابل
آرشیف، محصلین پوهنتون کابل

او می‌افزاید: "وقتی سرپارچه امتحان نشسته بودم، چند روز پیش بخاطری که فیس این سمستر را پرداخت نکرده بودم من را از سر امتحان بیرون کردند."

او می‌افزاید: "از یک طرف اوج سرما و از طرف دیگر موج دوم کرونا. باید پوهنتنون‌ها تعطیل شود و اگر درس‌ها به شکل آنلاین پیش می‌رود باید در قسمت فیس توجه داشته باشند."

اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی در این رابطه با رادیو آزادی حاضر به مصاحبه نشد، اما حامد عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گوید که به اساس تصمیم کابینه تمامی پوهنتون‌های دولتی و خصوصی ملزم به عملی ساختن تصمیم کابینه استند.

آقای عبیدی می‌افزاید، آن عده از پوهنتون‌های خصوصی که اصرار بر ادامه درس‌ها به گونه حضوری دارند، راه حل پیشنهادی شان را برای کابینه، با ما در میان بگذارند.

او می‌افزاید: "وقتی این‌ها می‌گویند ما امکانات داریم به درست‌های خود ادامه می‌دهیم، خواهش ما از آنها این بود که یک پیشنهاد عنوانی کابینه افغانستان بنویسند ما از آدرس وزارت تحصیلات عالی تعقیب می‌کنیم. چون فیصله فیصلۀ کابینه است."

در کنار پوهنتون‌های خصوصی، وزارت معارف کشور گفته است تیم‌های نظارتی شان برخی مکاتب خصوصی را که خلاف تصمیم کابینه، از شاگردان شان امتحان سالانه می‌گیرند، بررسی می‌کند.

آرشیف، یک مکتب در کابل
آرشیف، یک مکتب در کابل

در حالی‌که بر اساس این تصمیم، امتحان دانش آموزان مکاتب باید پانزده حوت گرفته شود.

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف می‌گوید: "شماری از مکاتب خصوصی امتحانات وسط سال و نهایی را می‌خواهند اخذ کنند. تیم‌های نظارتی ما به تمامی مکاتب خصوصی می‌روند و بررسی می‌کنند که کدام مکتب امتحان اخد می‌کند."

اما بابر رئیس اتحادیه مکاتب خصوصی می‌گوید هیچ مکتبی در سطح کابل از تصمیم کابینه سرپیچی نکرده است.

او افزود: "در تمام مکاتب امتحان ماهوار شان جریان دارد. هیچ مکتبی امتحان چهار و نیم ماهه یا سالانه گرفته نمی‌تواند."

این تصمیم پس از افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور و سرد شدن هوا در بخش‌های سردسیر و نهایت سردسیر کشور از سوی کابینه به مرحله اجرا گذاشته شد.

به اساس آمارهای رسمی۱۳۱ پوهنتون خصوصی و بیش از یک هزار مکتب خصوصی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

گزارش: فریبا آرام

XS
SM
MD
LG