لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

فیصله کابینه؛ سر از روز شنبه تالار‌های عروسی در کابل بسته می‌شوند


آرشیف، یک تالار عروسی در شهر کابل
آرشیف، یک تالار عروسی در شهر کابل

شاروالی کابل می‌گوید که بربنیاد فیصله کابینه افغانستان سر از روز شنبه همه تالار‌های عروسی در شهر کابل بسته می‌شود.

سردی هوا و آغاز موج دوم ویروس کرونا؛ بار دگر گراف ویروس کرونا را در افغانستان بلند برده‌است.

شاروالی کابل می‌گوید که به دلیل جلوگیری از ویروس کرونا و با پیشنهاد وزارت صحت و فیصله کابینه افغانستان سر از روز شنبه همه تالار‌های عروسی در شهر کابل بسته خواهند شد.

نعمت‌الله بارکزی رییس نشرات شاروالی کابل به رادیو آزادی گفت: "بربنیاد فیصله کابینه و با هماهنگی وزارت صحت و شاروالی کابل باید تالار‌های عروسی بسته شود؛ سر از روز شنبه تالار‌های عروسی بسته می‌شود تا زمانی بسته می‌باشند که در آمار ویروس کرونا کاهش نیابد."

آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که در هفته‌ی ۳۵ گسترش ویروس کرونا در افغانستان سطح گراف آن ۶ درصد بود اما اکنون که هفته ۴۶ آن است این گراف ۳۰ درصد افزایش یافته‌است.

نورالله تره‌کی معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که آمار ویروس کرونا از بهر باز بودن تالار‌های عروسی افرایش یافته.

به گفته‌ی اقای تره‌کی اگر گراف آمار ویروس کرونا بیش‌تر از این بلند برود احتمال می‌رود دو هفته بعد فیصله شود تا کارمندان دولتی در دو نوبت‌کاری کار کنند و اکنون در این ‌باره برررسی‌ها جریان دارد.

با این همه معصومه خاوری معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید که در یک‌شبانه روز گذشته ۲۲۶ مورد مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده‌است.

یک شفاخانه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کابل
یک شفاخانه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کابل

بانو خاوری می‌افزاید: "در ۲۴ ساعت گذشته از آزمایش ۱ هزار ۲۷۸ نمونه مشکوک ویروس کرونا در لابراتوار‌های دولتی و خصوصی در سراسر افغانستان؛ ۲۲۶ مورد مثبت ثبت شده که تعداد مجموعی واقعات مثبت را به ۴۵ هزار ۷۱۶ رسانیده و همچنین ۸۷ مورد بهبود یافته و ۹ مورد فوتی داشتیم."

این در حالی است که در هفته‌ی گذشته سرپرست وزارت صحت از آغاز موج دوم این ویروس خبر داده‌ بود.

ویروس کرونا بار نخست در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شیوع کرد و پس از آن در کشورهای دگر پخش شد.

بربنیاد معلومات پوهنتون جانس هاپکینز درهمه جهان تا کنون حدود یک میلیون تن در نتیجه این ویروس جان باخته‌است.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG