لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

نشنل انترست: "خروج نیروهای خارجی از افغانستان به مثابه یک هدیه است"


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست مطلبی را در مورد افغانستان نشر کرده و نوشته که خروج نیروها از افغانستان به مثابه هدیۀ از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ به جوبایدن است.

در این مطلب به زمانی اشاره شده که جوبایدن به عنوان معاون رئیس جمهور بارک اوباما به افغانستان سفر کرده بود تا ماموریت نیروهای امریکایی را در آن‌کشور ارزیابی کند.

به نوشته نشنل انترست، بایدن در آنزمان با رئیس جمهور پیشین حامد کرزی در یک فضای متشنج ملاقات کرد و همچنان زمانی که در ملاقات با فرمانده‌های امریکایی در مورد هدف ماموریت نیروهای‌شان سوال می‌کرد با پاسخ‌های متفاوت روبرو شد.

در مورد جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا گفته می‌شود که طرفدار کاهش نیروهای کشورش از افغانستانه است اما فکر می‌کند که حداقل باید حدود ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان باقی بماند تا این کشور یک‌بار دیگر به لانه تروریسم مبدل نشود.

در ادامه می‌خوانیم که بایدن نخستین مقام در اداره بارک اوباما در آن‌زمان بود که در مورد ماموریت واشنگتن درافغانستان شک و تردید داشت و در مورد فرستادن نیروهای بیشتر به آن کشور توافق نمی‌کرد.

  • واشنگتن پُست

رونامه واشنگتن پُست در مطلبی نوشته که پس از توافق صلح میان واشنگتن و طالبان در ۲۹ فبروری در دوحۀ قطر، امریکا حداقل ده پایگاه نظامی اش‌را در افغانستان بسته کرد.

روزنامه در ادامه نوشته با وجود بسته شدن ده پایگاه نظامی از سوی امریکا در افغانستان هنوز هم جزئیات دقیق خروج نیروه‌های امریکایی از این کشور روشن نیست.

در ادامه می‌خوانیم که زمان تعیین شده برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نزدیک است، اما هنوز هم روند بیرون شدن این نیروها در وضعیت مبهی قرار دارد و روشن نیست که در آینده چه خواهد شد.

امریکا انتظار داشت که پس از امضای توافق با طالبان، این‌گروه همچنین با دولت افغانستان به یک توافق برسد و بلاخره طولانی‌ترین جنگ این‌کشور در افغانستان با برقراری صلح خاتمه یابد اما به نوشته واشنگتن پُست نه تنها که این‌گونه نشده بلکه بخاطر افزایش خشونت‌ها در افغانستان نگرانی امریکا و غرب در این مورد شدت گرفت.

براساس توافقنامه قطر میان واشنگتن و طالبان، نیروهای امریکایی در صورت عملی شدن شرط‌های این توافق تا ماه می ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان بیرون خواهند شد

XS
SM
MD
LG