لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

روزنامه‌های امروز کابل به بررسی گفتگوهای صلح در قطر پرداخته ‌اند


بیشترین روزنامه‌های چاپ کابل
بیشترین روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب خبری و تحلیلی خود را بیشتر به بررسی گفتگوهای صلح در قطر و ادامه درگیری‌ها در افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که نمایندگان دو طرف مذاکره‌کننده در قطر در مورد موضوع اختلافی به توافق رسیده‌اند، اما محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان آن را نپذیرفته است. روزنامه مدعی شده که آقای غنی و معاونان "موضع ضد صلح" دارند و این امر مغایر خواست ملت است.

سرمقاله‌نویس ویسا انتقاد کرده که ملت همه روزه قربانی می‌دهد، اما آقای غنی در تلاش حفظ قدرت خود است. نویسنده افزوده حالا که موانع آغاز گفتگوهای اصلی در قطر برطرف شده، رئیس جمهور غنی مجبور خواهد شد که از مخالفت در برابر مذاکرات صلح دست بردارد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش واکنش‌های کشورهای اسلامی به ادامه جنگ در افغانستان را بررسی کرده و نوشته است که علمای دینی در این کشور و بیرون از آن، جنگ جاری را ناروا خوانده‌اند، اما دشمنان این کشور به اظهارات آنها اعتنایی نکرده‌اند.

روزنامه با اشاره به سخنان شیخ عکرمه صبری، امام مسجد قدس و رئیس علمای فلسطین نوشته که گروه طالبان به چنین اظهارات و فتواها "تمکین نمی‌کند". به نوشته روزنامه، این روحانی فلسطینی گفته که جنگ افغانستان ناروا است و باید متوقف شود.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده که جنگ جاری در افغانستان به دلیل عدم تمکین گروه طالبان به سخنان علمای اسلامی ادامه دارد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود دلایل کندی روند گفتگوهای صلح در قطر را بررسی کرده است. به نوشته روزنامه، با گذشت نزدیک به سه ماه از گفتگوهای صلح در قطر، هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این مذاکرات دیده نمی‌شود.

روزنامه افزوده که این وضعیت اعضای هیئت گفتگوکننده دولت را نیز ناراحت کرده و آنها حالا به کابل رفت و آمد می‌کنند. به نظر هشت صبح، طالبان تلاش می‌کنند پاکستان و قطر به گونه غیرمستقیم و امریکا به گونه مستقیم در گفتگوها دخیل باشند.

به نوشته روزنامه، طالبان پیش از برقراری آتش‌بس، خواستار تشکیل حکومت موقت هستند و تلاش می‌کنند که در جریان گفتگوهای اصلی روی جزئیات این حکومت صحبت شود – چیزی که به نظر روزنامه، برای حکومت افغانستان پذیرفتنی نیست.

XS
SM
MD
LG