لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

ولسی جرگه افغانستان بودجه نیمه‌سال ۱۳۹۹ را تصویب کرد


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

بودجه وسط سال ۱۳۹۹ در میان بگومگوهای نمایندگان ولسی جرگه در نشست روز شنبه به اکثریت آرا به تصویب رسید.

بودجه وسط سال به بودجه گفته می‌شود که حکومت و حامیان مالی حکومت در وسط سال برای وزارت‌هایی که با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شوند، مقداری پول تخصیص می‌دهند و مانند بودجه سالانه حکومت نیازمند تصویب پارلمان پارلمان است.

بودجه وسط سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۵ میلیارد افغانی است. شماری از نمایندگان با تصویب آن به شدت مخالفت کردند. استدلال آنها این بود که بخش اعظم این بودجه به نهادهایی داده شده که پاسخگوی پارلمان نیستند.

خان‌آغا رضایی یکی از آنها است گفت: "دربودجه وسط سال بیش ازپنج میلیارد افغانی خلاف قانون اساسی به یک واحد عملیاتی داده شده که هیچ حساب‌دهی به پارلمان ندارد. وزارت صحت ۵۰ میلیون درخواست کرده؛ در بودجه ۸۳۰ میلیون برایش داده شده. این حاتم‌بخشی را که کرده؟"

او افزود: "دیگر این‌که یک میلیارد افغانی به شورای امنیت داده شده است. این نهاد از کجا به ما و شما حساب می‌دهد و پول را به کجا مصرف می‌کند؟"

نمایندگان مخالف تأکید کردند که پول واحدهای عملیاتی که به پارلمان پاسخگو نیستند، به به وزارتخانه‌هایی داده شود که پروژه‌های بزرگ دارند.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

اما برخی دیگر از نمایندگان تصویب این بودجه را ضروری دانستند. عبدالقادر قلاتوال یکی از نمایندگان موافق تصویب بودجه بود:"در این شکی نیست که در بودجه وسط سال مشکلاتی وجود داشت، اما بخاطر ضرورت‌های مبرم کشور به شمول معاشات و مسایل دیگری که اشد ضرورت هستند، با ملاحظه و مشاهده شرایط ولسی جرگه رای موافق به بودجه وسط سال داد."

وزارت مالیه بودجه وسط سال در ۱۹ میزان به ولسی جرگه ارائه کرد، اما در ماه عقرب رد شد.

دلیل رد این بودجه آوردن تغییراتی بود که اعضای خواستار اعمال آن بودند، اما حکومت با آن موافقت نکرد.

اما این بار ولسی جرگه بودجه وسط سال را به اکثریت آرا تصویب کرد.

عباس ابراهیم‌زاده نائب دوم ولسی جرگه، که ریاست جلسه روز شنبه مجلس را برعهده داشت، نتیجه رایگیری را چنین اعلام کرد.

"وکلایی که گزارش مالی و بودجه را تایید می‌کنند کارت سبز و مخالف کارت سرخ بلند کنند. به اکثریت کارت سبز تایید است."

به گفته اعضای کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه، مبلغ ۱۴ میلیارد و ۹۵۴ میلیون در وسط سال افزود شده است. مجموع بودجه سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۵۹ میلیارد افغانی است.

به گفته آنها، از جمله نزدیک به ۱۵ میلیارد افغانی اضافه شده در بودجه وسط سال ۴ میلیارد ۶۵۶ میلیون افغانی بودجه عادی و بیش از۱۰میلیارد دیگر آن بودجه توسعه‌ای است.

XS
SM
MD
LG