لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

وزارت دفاع: نیروهای ما بدون نیروهای خارجی قادر به تأمین امنیت هستند


 سربازان اردوی ملی افغانستان
سربازان اردوی ملی افغانستان

وزارت دفاع افغانستان در آستانه کاهش سریع نیروهای بین‌المللی گفته که نیروهای مسلح این کشور بدون نیروهای خارجی قادر به تأمین امنیت هستند.

پیوستن ۱۲۰۰ سرباز جدید به نیروهای اردو و تاکید وزارت دفاع افغانستان به توانایی‌های نیروهای مسلح این کشور.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که نیروهای دفاعی افغانستان منابع و تجهیزات کافی برای جنگیدن با شورشیان دارند. به گفته او، این نیروها می‌توانند بدون نیروهای خارجی بجنگند.

فواد امان به حيث معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی
فواد امان به حيث معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی

آقای امان افزود: "نیروهای افغان در موقعیت بهتری قرار دارند و با همین تجهیزات و امکانات فعلی می‌توانند از افغانستان محافظت کنند. با گذشت هر روز ظرفیت‌های نیروهای هوایی نیز افزایش پیدا می‌کنند و می‌توانند که از لحاظ ترانسپورت و محاربه جنگ این کشور را اداره کنند. در حال حاضر بیشترین عملیات‌های هوایی را نیز نیروهای هوایی افغان به‌گونه مستقل اجرا می‌کنند."

۱۲۰۰ سرباز جدید آموزش روز یکشنبه به نیروهای اردوی ملی پیوستند، نیروهایی که به گفته مقام‌های افغان، علاوه بر طالبان، با حدود ۲۰ گروه تروریستی در حال جنگ هستند.

سربازان اردوی ملی افغانستان
سربازان اردوی ملی افغانستان

وزارت دفاع گفته که در حال حاضر تعداد نیروهای اردوی ملی به ۲۰۰ هزار می‌رسد و بیش از ۱۵۰ هزار پولیس و نیروی امنیتی نیز آنها را پشتیبانی می‌کنند.

اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان دوهفته پیش در مجلس نمایندگان گفت که اگر تمام نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند، جایی نگرانی نیست؛ چون به گفته او، هم اکنون ۹۶ درصد عملیات نظامی را نیروهای افغان انجام می‌دهند.

اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان
اسدالله خالد، وزیر دفاع افغانستان

در همین حال، تمیم عاصی رئیس انستیتوت مطالعات صلح و جنگ افغانستان می‌گوید که نیروهای افغان اگرچه توانایی خوبی دارند، اما دو تا سه دهه دیگر نیازمند حمایت جامعه جهانی به‌ویژه امریکا خواهند بود.

او می‌افزاید: "اگر نیروهای ناتو از افغانستان بیرون شوند و به کمک‌های مالی، لوژیستیکی، نظامی و فنی خود ادامه بدهند نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از عهده وضعیت برآمده می‌توانند و بدون حضور نیروهای ناتو مسئولیت‌ها را برعهده گرفته و تامین امنیت کنند."

در حال حاضر نزدیک ۱۶ هزار نیروی بین‌المللی و از جمله هشت هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند. مقام‌های امریکایی گفته‌اند که تا جنوری سال ۲۰۲۱ این تعداد سربازان این کشور در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت.

اما شماری از مقام‌های سیاسی از جمله عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه گفته که خروج نیروهای امریکایی پیش از تامین صلح در این کشور، بر اوضاع افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG