لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۴۲

فوزیه کوفی: گفتگوهای صلح در قطر وارد مرحله دیگری شده است


فوزیه کوفی یکی از اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان در قطر
فوزیه کوفی یکی از اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان در قطر

یک عضو هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان در قطر می‌گوید، گفتگوهای جاری با مانع مواجه نشده بلکه وارد مرحله دیگری شده است.

فوزیه کوفی شام دیروز به رادیو آزادی گفت: "گفتگوهایی‌که به تاریخ دوازدهم سپتمبر آغاز شد حال وارد مرحله جدید شده است."

خانم کوفی افزود: "مذاکرات با بنبست مواجه نیست از یک مرحله گذشتیم به مرحله جدید. امیدواریم به‌زودی وارد صحبت در مورد آجندا و مسایلی که مورد نگرانی اصلی مردم افغانستان است شویم.

هیئت‌های مذاکراتی حکومت و طالبان به روز شنبه بیانات ضدونقیض در مورد آجندای گفتگوها ارائه نموده و نگرانی‌هایی را ایجاد کردند.

طالبان گفته بودند روی ۲۱ ماده به‌شمول مقدمه توافق میان دو جانب صورت گرفته و یک نسخه آن به‌کشور میزبان قطر هم سپرده شده است.

ولی وزارت دولت در امور صلح افغانستان گفت به غیر مقدمه روی ۲۱ ماده در اصول توافق شده و مقدمه به بحث و وضاحت بیشتر نیاز دارد.

این هم واضح نشده که مقدمه حاوی چیست و روی کدام موارد به بحث بیشتر نیاز است.

بعد از آنکه اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهان تکمیل تشکیل شورای عالی مصالحه ملی شدند، رییس جمهور محمد اشرف غنی در این رابطه دیروز با شماری از بزرگان سیاسی دیدار و گفتگو کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور دیروز به رادیو آزادی گفت: "رییس جمهور غنی در دیداری با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، عبدرب الرسوال سیاف رهبر جهادی و حامد کرزی رییس جمهور پیشین روی پروسه صلح و مسایل عمده دیگر صحبت کرد.

حدود شش ماه از ایجاد شورای عالی مصالحه می‌گذرد ولی این شورا تا حال به‌گونه‌ رسمی به کارش آغاز نکرده و تشکیل آنهم معلوم نیست.

XS
SM
MD
LG